Brev:
Længere formiddagslur end middagslur
15. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Længere formiddagslur end middagslur
Kære Helen
Så har jeg brug for at spørge dig til råds igen. Tak for dit sidste svar ang. mad og forslag til en døgnrytme.
Mit spørgsmål denne gang går på, hvordan jeg får min søn til at sove en længere middagslur?
Han bliver puttet til formiddagslur ca. kl. 9.30 og sover her 2 timer, hvorefter han kommer op og får sin frokost. (bliver ofte nødt til at vække ham her, så han får sin mad på nogenlunde samme tidspunkt hver dag, men også så han ikke sover for længe om formiddagen).
Han bliver så puttet til middagslur omkring kl. 14.00-14.30. (han ammes inden da)
Han sover kun 1 time, og når han vågner græder han, og virker ikke altid som om han er udsovet, men han er umulig at få til at sove igen.
Jeg synes jeg har prøvet mange forskellige ting, for at få ham til at sove lidt længere, f.eks. putte ham lidt tidligere (så han ikke er overtræt), putte senere, putte ham i sovepose (i barnevognen). (her skal lige nævnes at han om dagen altid sover ude i sin barnevogn). De dage vejret er til det, går vi en tur, og så lægger jeg ham ned, når han har siddet lidt, men når vi er kommet hjem, går der 5 min efter jeg har stillet vognen, så vågner han.
At han ikke sover længere, gør ofte at han er træt og tvær, når han skal spise aftensmad (kl. 17.30). Han får som regel spist, men ikke uden højlydt brok. Nogle gange forsøger at vi lægge ham ind i sin seng, hvis han virker alt for træt, men så ligger han bare og leger, eller snakker vredt/højlydt. At tage en lille lur kan vi ikke få ham til.
Skal jeg bare acceptere at hans søvnmønster er sådan? Eller er der noget jeg kan gøre anderledes? Synes det ville være mere bedre, hvis han nu kun sov 1 time om formiddagen, og så sov 2 timer om eftermiddagen.
Ellers er han en glad dreng på snart 7 måneder. Han øver sig i at lære at kravle. Kan nu kortvarigt komme op på knæene, men ellers skubber han sig baglæns (til stor frustration for ham :-)
Mange hilsner fra Rikke