Brev:
Skilsmissebarn
11. oktober 2012
Alder:
4 år
Skilsmissebarn
Kære Helen,
Jeg har en glad og tilfreds dreng på 4 år (5 år til april). Han er skilsmissebarn og det har han været siden han var to år. Jeg har ham 8 dage og faren har ham i 6 dage, så det er næsten lige fordelt.
Du får lige lidt info inden mit spørgsmål; Faren og jeg er rigtig gode venner og vi går både til børnegymnastik samme med ham, holder hans fødselsdage sammen, besøger hinanden og går på legeplads sammen. Og når jeg ikke har ham, så er der altid én dag i ugen hvor jeg henter ham sammen med faren. Vi har begge fået kærester som han også føler sig rigtig tryg ved og vi har derudover også store familier på hver vores side som vores dreng også ser ofte og er glade for.
Han spiser også godt, sover uafbrudt i 11 timer hver nat og har allerede fået bedste venner i børnehaven som han besøger i ny og næ.
Så det hele lyder jo som en rigtig god alternativ familie, MEN.. Og nu kommer min bekymring;
Jeg skriver i starten at han er en glad og tilfreds dreng og det synes jeg virkelig også at han er. Han er en utrolig taknemmelig og tillidsfuld dreng som bliver glad for det mindste, men han er også enormt følsom og han kan godt blive ked af det, når vi har skiftedag. Her prøver vi så på at bløde det op ved at vi begge henter ham sammen i børnehaven, så det ikke bliver sådan at far afleverer og mor henter, og omvendt. Dette virker også som om at det hjælper.
Min bekymring er hans følsomhed og når han udtrykker denne følsomhed, så prøver jeg at finde ud af hvor den kommer fra. Hvis det er savnet til far, så taler jeg med ham om dette og så plejer han efterfølgende at have det fint igen. Han er god til at udtrykke sig, når han er ked af det, hvilket er godt, men hvordan skal jeg takle det hensigtsmæssigt? og skal jeg tale med ham direkte om hvorfor mig og hans far ikke er sammen? og er vi på rigtige vej ifht hvordan vi takler skiftedagene eller kunne det gøres anderledes?
Jeg vil helst ikke pakke ham ind i alt for meget vat, men jeg vil bare gerne have, at tingene er overskuelige for ham.
Mange hilsner
Nanna