Brev:
Næsten 6 mdr. - søvn og mad
28. august 2004
Alder:
6 mdr.
Næsten 6 mdr. - søvn og mad
Kære Helen
Min datter er snart 6 mdr. vejer 8,5 kg og er 66 cm lang. Hun var "lille" ved fødslen, bare 3160 gr., så hun har lagt godt på sig det første halvår. Jeg har ammet hele tiden.
Jeg er så småt startet med (frugt)grød og mos (hjemmelavet ), men den sidste uge er hun vågnet hver eller hveranden time om natten, og jeg holder næsten ikke til det mere.
Det skal siges, at hun er forkølet og meget stoppet i næsen, så jeg vil tro, at den stopper til efter en times tid, og hun så vågner, fordi hun ikke kan få vejret. Som regel tager jeg hende op, vugger hende lidt og putter hende igen uden problemer, men 3 måske 4 gange i løbet af natten vil hun have en tår, men tager bare det ene bryst. Det er nu ikke usædvanligt, da jeg har meget mælk, men ved sengetid kl. 20 tømmer hun begge bryster .
Endvidere har hun fået sin vacine for 2 dage siden. Det giver vel også øget uro?
Hvis hun nu var meget sulten ville hun så ikke spise mere end det ene bryst om natten? Hun bruger ikke sut og har så brug for mit bryst til at finde ro ved. For mig er det lidt svært, at vide om hun er sulten eller om hun vil have tryghed?
Jeg har løftet hovedenden af sengen, dryppet med modermælk/saltvand. Intet hjælper, hun vågner stadig efter 1-2 timer.
Jeg fik min menses, da hun var 5 måneder gammel, og det virkede som jeg efter det har fået mindre mælk og hun ikke var så interesseret i brystet? Er det fjollet at tro eller er mine bryster endelig ved at finde takten og ikke overproducere?
Mht til mad er der så forskel på om opstarten med mad er ved 4 eller 6 måneder? Hvornår kan jeg give hende kød for eksempel?
Som det er nu "øver" vi således:
Morgen: bryst (ofte spiser hun så meget om natten, at hun ikke er interesseret i brystet om morgenen. Måske ikke før kl. 9-10 stykker, hvor hun sover formiddagssøvn)
Formiddag: risgrød, bryst
Frokost: bryst
Eftermiddag: ris/hirse/havregrød, bryst
Middag: kartofel-gulerod-mos evt. m lidt frugt.
Sengetid: bryst
Det går fint med at spise og hun elsker at drikke vand fra glas, men ser det fornuftigt ud? Der ryger ikke så meget indenbords endnu, men det går fremad.
Jeg ved det er mange spørgsmål, men håber på svar da jeg så gerne vil kunne sove bare 4 sammenhængende timer.
På forhånd tak; også for en fantastisk god hjemmeside!
Fra en træt mor