Svar: Vil ikke spise mellemmåltider
11. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Kære N
Tak for dit brev :)
Det er helt i orden at jeres datter trives bedst med store måltider skemad og store flasker. Det lyder som om at det altid har været sådan og I beskriver en pige, der udvikler sig rigtig godt. Hun lyder ikke til at have problemer med maven og trives med sit indtag - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer.
Jeres datter får kun 3 flasker i døgnet, men drikker mellem 550-600ml mme af sine flasker. Derudover får hun mælk via sin grød og hendes behov for mælk og dermed kalk, jern osv. er således dækket ind. Jeg går ud fra at hun derudover drikker vand af kop og at dette indtag opfylder hendes væskebehov, så det er helt okay.
Hun tilbydes grød, skriver du. Jeg går ud fra at hun også får grøntsagsmos. I hvert fald fortæller du at du følger mine råd i min bog om børn og mad og det vil være en rigtig god idé at hun kun får 2 grødmåltider dagligt og resten er grøntsagsmos. Med den alder hun har nu, vil det være super at begynde med kød og fisk i mosen og meget gerne mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Frugt kan gives som mellemmåltid - hvis hun vil have det. Det kan også bruges som dessert efter lidt grøntsagsmos eller som topping på en grød. Derudover vil det, som du har læst, være rigtig godt, hvis hun kan få lidt frugt i hånden, som hun selv kan tygge på.
Banan kan godt være lidt svært at kapere, med den alder hun har. Det bør moses eller gives i meget små bidder, for at det ikke sætter sig fast i ganen eller i halsen. Selvom det er blødt, så kræver det lidt tyggeevne ...
En appelsinbåd kan være en idé at forsøge med. Her kan hun gumle, sutte saften ud og øve sig mundmotorisk og det sætter sig normalt ikke fast i halsen på samme måde som f.eks. æble eller pære vil gøre det. Et stykke melon, som du evt. hjælper hende med at holde kan også være en idé. Eller du kan give små mikrobidder ind i munden på hende, som hun så kan øve sig i at sidde og sutte på, bevæge rundt med tungen osv.
Mad i hånden kan gives på forskellige tidspunkter. Det kan være fint inden skemaden, fordi hun så stimuleres mundmotorisk, det sætter gang i nogle enzymer, hun producerer mere spyt, hun bliver opmærksom på at det er spisetid. Det kan også gives som afslutning på et skemåltid, fordi hun så ikke overspiser, men stadig får oplevelsen af at spise, hun kan sidde med ved bordet lidt længere tid og oplever på den måde at måltidet er noget vi nyder og er fælles om. Vi sidder sammen ved bordet. Hun kan f.eks. få lidt grøntsagsmos om aftenen og imens I så spiser jeres mad færdig, så får hun lidt rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på :)
Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver hende gnavemad :)
Håber ovenstående hjælper videre og giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske