Svar: Søvnassociationer
11. oktober 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Mor til to søde piger
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne forsøge at uddybe lidt :)
Nogle gange er man nødt til at tage tingene i etaper. Det vil sige, først forsøge at lære hende at falde i søvn uden brystet i munden - men hvor du stadig giver hende lov til at falde i søvn hos dig. Derefter lære hende at falde i søvn ved siden af dig, hvor du stadig holder hende i hånden, kærtegner hende, synger en sang eller lignende. Og til sidst lære hende at falde i søvn i egen seng, men hvor du stadig er der, beroliger og betrygger med det ritual I plejer at have. Så afstanden til dig langsomt bliver større, men hvor du ikke forsvinder helt.
Det vil ofte være en rigtig god idé at hun ikke når at blive så ulykkelig, at hun skriger eller "kører sig selv op". Hvis I når dertil så vil kun brystet hjælpe og sandsynligheden for at hun skal die længe vil være stor. Derfor er det godt ikke at kæmpe så meget om brystet, at hun bliver for ked af det og derefter får endnu sværere ved at sove.
I stedet vil det være rigtig fint at du ammer hende, men gør det kortvarigt, så hun får trøst og ro, men ikke fylder sig med mælk - samtidig med at du så langsomt forsøger at indføre andre betryggende ritualer. Ritualer, som du så kan berolige hende med senere hen.
Når hun skal puttes om aftenen, så kan skiftet mellem favn og tremmeseng være for stort og her kan det igen være en god idé at tage det i etaper. Det vil sige at du starter med at lægge dig sammen med hende i din seng og forsøger at lære hende at falde i søvn uden brystet. Det vil sige at hun skal slippe brystet, smile til dig, trille om på siden og falde i søvn. Du kan lade hende sove der, naturligvis sikre at hun ikke triller ned af din seng og inden du så selv går i seng om aftenen, så kan du lægge dig og amme hende igen - give hende sit drømmemåltid og efter denne amning kan du så flytte hende i egen seng. Hun behøver ikke lære at sove i egen seng med det samme, det er fint, hvis hun til at starte med lærer at sove uden brystet og lærer at falde i søvn ved siden af dig.
Det kan være en god idé at fjerne den ene side af tremmesengen, og så koble hendes seng til din, så din seng på den måde "bliver bredere" og så hun samtidig også lærer at sove i egen seng. Du kan stadig kærtegne hende, berolige hende med dine hænder, en klud, holde hende i hånden osv. så hun hele tiden mærker at du er der.
Og ja - så kan det naturligvis også nogle gange være en god idé at lade far tage over og at du flytter ud af soveværelset et par nætter eller tre. Det at du ikke er tilgængelig, at der ikke dufter af mælk og at mælkebaren er lukket kan gøre at hun lettere vil lade sig trøste af netop far. Han kan putte med hende, give hende al den fysiske kontakt og nærhed, som hun har brug for og dermed hjælpe hende videre i søvnen uden at få noget i munden, uden at få mælk.
Bamse, godnathistorie osv. virker ofte bedst i 12-18 måneders alderen. Det bedste for hende nu er at du giver hende nærhed, lader hende mærke at du er der, kærtegner hende, sige "sshh-sshh" eller "ssåå-ssåå" - små ord som du naturligt bruger, når hun er ked af det for at berolige hende. Ikke snakke for meget og ikke invitere til en masse dialog og kontakt, men forsøge at lulle hende i søvn med ro, varme, nærhed, kærtegn, lade hende evt. putte på din mave ....
Det er ikke meningen at hun skal ligge i sin seng og skrige eller græde ulykkeligt og du så sidder ved siden af. Det vil hun slet ikke kunne forholde sig til og det vil være frygteligt frustrerende for jer begge. Hun skal have masser af nærhed, men nærhed er ikke det samme som bryst. Hun skal naturligvis have brystet, når det er det eneste hun tydeligt har brug for, men du skal stille og roligt prøve at lære hende at finde ro med alt det andet, som ikke er brystet, netop din varme, din ro, din stemme, dine kærtegn - "bare" det at mærke dig.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske