Brev:
Søvnassociationer
11. oktober 2012
Alder:
9 mdr.
Søvnassociationer
Kære Helen :-)
Mange tak for dit svar ang. min datters søvnassociationsproblem. Vi er helt bestemt hjulpet på vej, men jeg har lige et par spørgsmål mere i den forbindelse.
Efter at have fået dit svar har vi besluttet os for en bestemt bamse, en stofbog, en sang og det tredje øje, som vi så bruger, når vi skal putte hende. Nogle gange lykkes det. Min mand har fået det til at lykkes flere gange, hvor han så har siddet med hende på skødet og han har brugt de søvnassociationer. Meget få gange er det lykkedes os at lægge hende ned i tremmesenge med bamse osv. , hvor hun så er faldet i søvn.
Men, der hvor det er rigtig svært (og det er det jeg gerne vil spørge dig om), er når hun begynder at skrige og vi bare ved, at det eneste, hun mangler for at falde til ro, er at blive ammet lidt. Hun er jo nød til at lære at falde i søvn uden mit bryst. Ofte er jeg så endt med at amme hende, og så har jeg lagt hende ned i tremmesengen når hun næsten sover. Nogle gange begynder hun at skrige når jeg lægger hende ned i tremmesengen, og så er jeg gået i gang med bamse og stofbog og sang og så skriger hun bare endnu mere eller vågner helt op og tror vi har en lille fest hvor vi synger og læser bog….. nogle gange når hun vågner om natten for lige at ville ammes lidt for at hjælpes videre i søvnen har jeg forsøgt at lade hende ligge i sengen og synge lidt for hende og prøve at holde hendes hånd, men hun skriger højere og højere indtil jeg tager hende op….
Jeg tror måske, at hvis jeg beslutter mig for det, så kan jeg godt vælge simpelthen at lade hende ligge og skrige og altså blive ved med at være der ved sengen, tale roligt til hende osv. indtil hun falder i søvn igen. Men, jeg ved bare ikke om det er ok? Jeg skal virkelig være overbevist om, at det er det rigtige før jeg kan gennemføre det.
Med venlig hilsen
mor til to søde piger