Svar: Ammes i søvn - ammestop hvordan?
10. oktober 2012
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Som jeg forstår dit brev, så ammes din datter når hun puttes til natten og i løbet af natten - men hun ammes ikke i løbet af dagen. Hun er i dagpleje og kan om dagen puttes til både formiddagslur og middagslur uden at behøve brystet. Hun kan altså godt sove uden og det er rigtig godt - det er altid et godt udgangspunkt.
Det er en forudsætning for at kunne sove uden mælk om natten, at hun får både mad og væske nok i løbet af dagen. Og det vil naturligt spille ind, at hun lige nu nok ikke spiser og drikker helt nok, fordi hun ammes så meget om natten - modsat, så er du også nødt til at stoppe amning om natten, for at få hende til at indtage mere i løbet af dagen og aftenen .. Tingene hænger jo sammen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne starte med at indføre en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual. Det sikrer ekstra mæthed til natten og du ved med sikkerhed, at hun ikke vågner, fordi hun er sulten. Jeg synes også det er et forsøg værd at bibeholde amningen inden putning - der er mange fordele ved dette. For det første gør det hende rolig og helt tryg ved at skulle falde i søvn og for det andet, så er det vigtigt at du ikke stopper amning fra den ene dag til den anden, da du så risikerer at få en brystbetændelse.
Du må gerne amme hende inden hun puttes, men du skal putte hende eller forsøge at få hende til at sove, uden at hun har brystet i munden. Du kan vælge at putte hende i hendes egen seng, eller du kan vælge at lægge dig med hende og amme hende i din seng - og lade hende falde i søvn der, men uden brystet i munden. Det er vigtigt at hun lærer at sove uden denne afhængighed - og som sagt, så kan hun jo om dagen :)
Det vil sige at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Du må indstille dig på at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, ammer hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så skulle du gerne begynde at opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Hvis du kan fornemme at det slet ikke går for dig at være sammen med hende og hun tydeligt forstyrres af duften af din mælk, så må far tage over. Det vil her være fint at du flytter ud af soveværelset og lader far putte med lillepigen om natten i en periode på f.eks. 3 nætter. Far kan give hende samme nærhed, tryghed, fysiske kontakt osv. som du kan, men han dufter ikke af mælk og kan ikke amme og derfor er den mulighed udelukket.
Det er igen ikke et spørgsmål om at hun både skal undvære dig, bryst, nærhed osv. Hun skal af far have alt det hun plejer at få og som gør hende tryg - at mærke at hun ikke er alene - men hun skal ikke have brystet.
Jeg synes det vil være at foretrække at lære hende at sove i tremmesengen om natten og ikke sove i barnevogn. Du kan derfor overveje om du kan fjerne tremmerne fra den ene side af hendes seng og koble hendes seng til din. På den måde vil hun kunne blive puttet i egen seng, men samtidig have dig ved siden af til at kærtegne, holde i hånd eller hvad hun nu har brug for, netop for at kunne falde i søvn og også komme videre i søvnen i løbet af natten.
Håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre og hermed hjælpes videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske