Svar: Modermælkserstatning og gylp!
28. august 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ermelin
Det er normalt at børn der får flaske gylper mere end børn der får bryst. Mælken løber nemmere ud af flasken og derfor får de nemt lidt ekstra, som kommer op igen som gylp.
Det kan nogle gange hjælpe at skifte til en flaskesut med et mindre hul, så det kan du forsøge. Ellers der der flere muligheder mht. erstatningen som man giver sit barn.
Den syrnede Allomin, som du nævner, bruges ikke til børn som gylper meget, men i stedet til børn som har tendens til hård mave. Derimod kan man bruge den gule Allomin, som er med rismel og som kan gives fra 2 mdr. Den anbefales til børn som er meget sultne fordi den giver mæthed og så anbefales den til børn der gylper meget.
Man kan også købe en speciel erstatning til børn der gylper på apoteket. Den hedder Enfamil. Den bruges hvor man taler om 'reflux' og den er dyr.
Du kan også gøre det at du tilsætter johannesbrødkernemel i den mælk, som din søn får.
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
Hvis du anvender færdigblandet erstatning kan du hælde ½ tsk. fuld johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning (200 ml) og ryste flasken kraftigt for at undgå klumper. Det samme kan man gøre med udmalket modermælk.
Håber noget af ovenstående vil hjælpe jer videre og nedsætte mængden af vasketøj:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske