Svar: En eller to lure - eller skal vi glemme uret?
10. oktober 2012
Alder:
15 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og det er helt okay at spørgsmålene kommer i stimer ... :)
Det er altid rigtig svært, når børn skifter søvnvaner og behov for middagslure. Det er svært, når de går fra 3 til 2 lure, det er svært når de går fra 2 til kun 1 lur og det er også svært når de bliver så gamle, at de skal til helt at springe middagsluren over.
Og det er derfor helt normalt at du lige nu oplever udfordringer. De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det vil være nødvendigt at I i denne periode er fleksible. Det betyder at jeres dreng nogle dage vil kunne nøjes med kun en lur, men andre dage, vil han stadig have brug for to lure dagligt og det skal der være plads til. Og ja, det kan sagtens tage et par måneder og det kan sagtens blive yderligere forstyrret af sygdom, indkøring i pasningsordning osv.
Det betyder noget hvornår I står op om morgenen og det betyder noget, hvornår han kommer i seng. Det er generelt en god idé at holde fast i faste ståop tider og faste puttetider - uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom det er godt at holde fast i at han sover nogenlunde samme mængde søvn i løbet af dagen. Nogle dage vil søvnen om dagen måske være fordelt så han sover 1 time om formiddagen og sover 1.5 time til middag og andre dage vil han måske kun sove en lur, men så sove 2.5 time sammenlagt.
Det kan ofte hjælpe, hvis han nogle dage kan sove lidt længere og så netop udnytte dette, fordi jo senere han står op, jo senere vil han normalt også kunne sove middagslur og jo lettere bliver det at holde gang i ham, til han så skal puttes. Jo tidligere han står op, jo mere vil han have brug for to lure dagligt.
Det er også en rigtig god idé at I forsøger at skabe en rytme, hvor han så vidt muligt ikke sover efter kl 16. Hvis han gør dette, så er der en risiko for at dagssøvnen vil "æde" af nattesøvnen, så han enten bliver meget svær at få i seng, begynder at vågne midt om natten eller vågner ekstra tidligt om morgenen.
Derfor er det bedre at han sover en formiddagslur og en middagslur eller sover en senere middagslur - end at han sover en powernap sidst på eftermiddagen, fordi dagen bliver for lang for ham.
Håber du kan bruge dette lidt videre og læse også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor jeg har et kapitel, der netop handler om middagslure og vurdering af hvorvidt barnet er parat til færre lure :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske