Svar: Søvn og amning - igen, igen
9. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære trætte, trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at jeres lille dreng trods lidt udfordringer, faktisk er begyndt at spise lidt mere i løbet af dagen :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, har det stor betydning, hvordan dagene kører og rutinerne er. Det er som udgangspunkt en rigtig god idé, hvis I kan stå op til samme tid hver dag og du kan give mad, I kan være aktive og din søn kan sove til nogenlunde faste tidspunkter uanset om det er hverdag eller weekend, uanset om I skal til babysang eller er hjemme. Jo mere stabil og ens hverdag du kan skabe, jo større sandsynlighed vil der være for at din dreng også sover mere stabilt om natten. Jo mere stabil rytme du kan skabe for måltider og indtag af mælk/væske i løbet af dagen, jo større sandsynlighed er der for at han ikke behøver søge brystet om natten.
For det andet, så er der jo problemstillingen med afhængigheden af brystet og søvnassociationer. Vi har alle brug for søvnassociationer, de er faste ritualer, som vi gør eller ting vi bruger, inden vi falder i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Og det lyder som om at jeres dreng er afhængig af at få bryst og måske også er afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen ...
Det er helt okay at du f.eks. vælger at amme ham 3 gange i døgnet - disse amninger kan f.eks. ligge inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Han har stadig brug for at få mælk og det er trygt og dejligt for ham at blive ammet.
Men det er rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet. Det er rigtig vigtigt at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden og i stedet i sin egen seng. Derfor er det vigtigt at du, når du ammer ham, sørger for at putte ham i egen seng, før han sover, så han ikke forbinder det at sove med at have dit bryst i munden eller ikke forbinder det at sove med at blive vugget i din favn.
Om dagen kan han f.eks. sættes op i barnevognen og I kan køre en tur, du kan evt. erstatte amningen med lidt lun mælk af en kop og en banan og så trille af sted, så han der helt lærer at undvære brystet. Om aftenen skal han ammes og så puttes fra din favn lige der, hvor han registrerer hvor du putter ham, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Nogle gange kan det være helt fint i en overgang at lade ham falde i søvn ved siden af dig, så han stadig mærker dig, får nærheden osv. men sover uden brystet og når han så kan det, så flyttes han i egen seng. Andre gange går det fint med at lære ham at sove i egen seng med det samme.
Nogle vælger at give en flaske, fordi far så kan være den der putter men det er ikke nødvendigvis en god løsning, for den kan være en ligeså forkert søvnassociation som brystet - her er ikke rigtig nogen forskel. Det handler om at lære ham at sove uden at have noget i munden, når han falder i søvn.
Og så lære ham at sove i sin seng. Hvis han falder i søvn i din seng eller falder i søvn i din (eller fars) favn, så vil han blive ked af det, når han puttes i egen seng. Han vil vågne op og registrerer at han nu er et andet sted og det vil være utrygt for ham.
Det handler altså alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at I nu overvejer, hvad søvnassociationer I giver jeres dreng. Du ha sandsynligvis ret i at han godt vil kunne sove bedre helt uden amning og man kan naturligvis godt prøve at give ham "en kold tyrker", men jeg synes det er synd. I hvert fald bør første skridt være at sikre ham så stabil en rytme om dagen som muligt og sikre ham så stabilt et indtag af mælk og mad, at du med sikkerhed ved, at han ikke behøver søge det om natten.
Derefter bør du naturligvis forsøge at give ham masser af tryghed og nærhed og sikre at han ikke føler sig alene - men uden at amme ham per automatik ... :) I stedet må han lulles til ro, kærtegnes, beroliges med dine hænder, nærhed osv. Eller beroliges og trøstes af far, som du også selv nævner.
Far kan give samme nærhed, omsorg, tryghed osv. og nogle gange vil det fungere hvis mor ikke er der og far og søn sover sammen - netop fordi far ikke lugter af mælk. Men I skal også her være sikre på at jeres dreng ikke behøver mad/mælk og er han tørstig kan han få lidt vand af far. Det er vigtigt at far ikke går i stuen, begynder at lege med ham osv. men holder fast i at det er sovetid og at far netop putter med ham og giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed, men ikke bryst i munden :) Vælger far at give flaske, så skal også denne fjernes fra munden, før jeres dreng falder i søvn ...
Med hensyn til at trække brystet til dig og afkorte amningerne mere og mere, så er det en rigtig god idé. Det er dog vigtigt at du bliver ved og gør det igen og igen.
Når natamninger skal trappes ud, så er det i første omgang vigtigt at han er fyldt ekstra godt op aften og sen aften. En godnatgrød som del af putteritualet kan være en god idé og det kan også være en god idé at amme fra begge bryster om aftenen.
Hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, måske 5-7 gange, måske mere, og du giver ham brystet igen og igen, men forsøger også hele tiden at trække brystet til dig, så han tilsidst accepterer og finder ud af at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du skal ligge ned og amme ham i din seng og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin egen seng ved siden af dig.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske