Brev:
Søvn og amning - igen, igen
9. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Søvn og amning - igen, igen
Kære Helen
Mange tak for dit sidste svar vedr kost og søvn, som jeg blev meget glad for. Det går rigtig godt på kostdelen nu, Mattias spiser godt, og han er også kommet godt i gang med at kunne tygge rugbrødshapsere osv.
Men søvnen og natamningen går det ikke så godt med. Han er nu 10 måneder og aftenen/natten forløber sådan her: Puttes til natten og ammes kl. 20:00, ammes igen ca 23 når jeg går i seng (jeg tager ham op og ammer ham i søvne), vågner ca hver anden nat igen ved halv et/et-tiden, og kan ikke trøstes medmindre han bliver ammet, ammes fast ved 3-tiden, hvor han vågner, rejser sig op og græder indtil han bliver ammet. Så vågner han igen ved 5-tiden, hvor jeg tager ham over i sengen og prøver at få ham til at sove ved at putte ham ved siden af mig, og hvis det ikke lykkes, ammer jeg ham igen for at prøve at ”købe” 1 times mere søvn.
Det ligger ret fast at vi står op kl. 6:50 – jeg er stadig på barsel, så det er ikke fordi vi skal nå noget, men der aktiveres Mattias’ indre ur og han kan ikke holdes i sengen længere. (Vi har pt vores madras på gulvet, så på det tidspunkt har han for det meste allerede klatret rundt i sengen/værelset en god tid også.)
I forhold til kost spiser vi en god portion havregrød (Krudtuglegrød) ca kl. 9 (det er sent, men han er jo som regel også blevet ammet tidlig morgen), for det meste bliver han puttet til formiddagslur uden yderligere måltider, da han ikke når at blive sulten. Når han står op ved 12-tiden får han et halvt rugbrød med smørepålæg skåret ud i hapsere + mos med grøntsager og kød fra glas. Derefter er det lidt forskelligt om han får yderligere noget at spise inden eftermiddagslur. Efter eftermiddagslur får han evt. rugbrød igen, hvis det ikke er blevet så sent at han får aftensmad. Nogle gange får han grød inden sovetid, men intet synes at hjælpe på hans glubende appetit om natten. Han ligger ikke bare og hygge-spiser, der bliver virkelig suttet igennem.
Jeg synes han spiser en del om dagen, og jeg prøver ofte at lægge mellemmåltider ind i form af ekstra rugbrødshapsere eller lidt tykmælk med frugtmos. Tror du han ikke får nok at spise om dagen, eller er det ”bare” en ”dårligt” søvnassociation han har fået ift amningen.
Jeg har prøvet at følge dit råd med at springe den sene aftenamning over, for at se om han overhovedet ville efterspørge det selv. Det der skete var, at jeg vågnede ved at han græd/ville ammes, og min første tanke var ”yes – nu har jeg sovet helt vildt længe og været langt væk”, indtil jeg så på uret og kl var omkring midnat. Resten af natten forløb som vanligt. Dagen efter var jeg fuldstændig ved siden af mig selv og groggy – jeg tænker at det var fordi jeg blev vækket i dyb søvn – så det har jeg simpelthen ikke magtet at prøve igen.
Pga de mange natlige amninger igennem lang, lang tid, har jeg ikke ret meget overskud til at prøve forskellige ting af, så det er lidt en ond cirkel.
Jeg prøver også at få ham til at spise mindre om natten, ved lige så stille at trække brystet til mig efter en tid, men han reagerer med at begynde at græde, og spiser dermed indtil han selv synes han har fået nok.
Denne weekend ville vi prøve at min kæreste skulle trøste ham, da han vågnede ved 1-tiden, men han kunne ikke trøste ham i hans seng, så jeg bad ham om at gå med ham på armen. De gik ind i stuen, hvor junior blev meget optaget af at kigge på lyset fra elektriske dippe-dutter og faderen til sidst satte ham ned på gulvet, hvor junior legede lystigt i halvanden time og først kom ind i soveværelset igen til amning ved 3-tiden. Operationen mislykket, og vi prøvede ikke igen natten efter…
Har du et (nyt) godt råd? Jeg er virkelig ved at være hårdt ramt.
Jeg er fristet til at tage en kold tyrker, og lade far og søn komme alene igennem et par nætter, men jeg har meget svært ved at bære, hvis Mattias skal græde i længere tid – også selv om han sidder på sin fars arm. Det lyder alligevel til at der er mange der gør det på den måde. Kan man sige at det er ok at barnet græder, så længe at faderen er der for ham?
I hvert fald bliver der nødt til at ske noget snart, for jeg holder snart ikke til det længere.
Det skal siges at vi ikke har fuldstændig klokke-klare tidspunkter/rutiner for dagens lure. Det varierer en hel del, hvor lang tid, Mattias sover, og det varierer også med intervaller på en times tid mht hvornår han bliver puttet. Vi går til babysalmesang 1 gang i ugen og det ligger kl. 10 til 11 – dumt tidspunkt, for det er egentlig optimalt hvis han sov der, så det ødelægger lidt hans rutine. Derudover kan jeg evt desværre først få pasning til ham til januar, hvor han er 13 måneder – i hvert fald hvis vi venter på den helt rigtige og skønne dagplejemor, og da han allerede nu er fuldt ud klar til at komme ud og møde andre børn, vil jeg i den periode gerne gå til babysalmesang og legestue med ham, og det ligger alt sammen der mellem kl. 10 og 12. What to do???
Jeg kan også tilføje at han er en meget fysisk aktiv lille dreng i dagtimerne.
De bedste hilsner fra en træt, træt mor