Svar: Døgnrytme søges
9. oktober 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Augusts mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres søn lige nu og det påvirker naturligt hans søvn. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte søvnvaner og det er meget naturligt at børn netop i denne alder, har svært ved at sove længere og mere sammenhængende om dagen, ligesom de ofte også har en vågenperiode om aftenen og går sent til ro for natten.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. August har altså lige nu en alder, hvor hans begynder at have lidt mere stadieinddelt søvn og det giver naturligt ændringer. Det betyder f.eks. at børn i denne alder kan finde på at powernappe mere. Skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at barnet måske nogle gange kun sover ca. 20-45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen ..
Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig/jer, når I går rundt, han drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikerer nu mere og mere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med ham osv. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv og sin krop mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Jeg vil anbefale at I forsøger at arbejde på en "3-lure-om-dagen-model". Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil hans puttetidspunkt ændre sig. Nogle børn sover deres 3. lur så sent, at de naturligt ikke går i seng før kl 22 og det er som sagt normalt. Det er rigtig fint at I i de sidste måneder har kunne have en fast puttetid omkring kl 20 - men det er ikke sikkert at det passer til jeres dreng lige nu .. I er derfor nødt til at være lidt fleksible omkring dette :)
Det er fint at I er begyndt med smagsprøver på skemad. Netop skemaden vil også være med til at give jer lidt mere rytme på sigt. Det lyder dog som om at han ikke er helt parat og måske skal I vente et par uger og så forsøge igen. Stille og roligt vil det her være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove. På den måde skabes plads i maven til begge dele og der gives grobund for en god søvn.
En dagsplan som I kan arbejde hen imod vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt smagsprøver på skemad, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Her introduceres lidt grøntsagsmos, når grøden til frokost fungerer godt. Indtil da har han evt. brug for en ekstra flaske
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Flaske
Jeg har med vilje ikke sat tidspunkter på min dagsplan her, fordi jeg tænker at det lige nu er vigtigt at du forsøger at se om det kan lade sig gøre med de 3 lure. Måske vil han i en overgangsperiode have brug for en ekstra morgenlur og det vil være okay.
Gennemsnitligt vil børn i denne alder have brug for at sove ca 15 timer i døgnet og det kan f.eks. være fordelt sådan at barnet sover 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen. Nogle børn sover en lidt længere nattesøvn og sover så kortere lure om dagen.
Måden barnet sover på om dagen, tidspunkterne for putning i dagtimerne, varigheden af lurene og hvor lange aktive periode barnet har, maden barnet indtager osv. vil normalt påvirke nattesøvnen. Det er stadig helt normalt at han nogle gange kun kan være vågen i 1 time og så må puttes igen, ligesom det også er helt normalt at han andre gange kan være vågen i 3 timer, hvorefter han så puttes. På den måde er I lige nu nødt til stadig at være meget fleksible, for han er naturligt ikke så gammel. Og tiden arbejder for jer - der kommer naturligt mere rytme i takt med at han bliver ældre. Hans søvn vil ændre sig, hans indtag af mad osv. og det spiller som sagt alt sammen ind.
Nogle gange kan det i denne alder være nødvendigt at give lidt mælk, når han vågner og så give mere mælk, når han skal sove igen. Vælling anbefales normalt først fra 6 måneders alderen, men du kan godt prøve at lave grøden du giver ham "vællingetynd", hvis du tror han så bedre kan finde ud af det ...
Jeg håber at ovenstående giver lidt hjælp med på vejen og giver lidt idé om, hvad I kan forvente lige nu.
Læs også meget gerne mine to bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske