Svar: Fra 2 til 1 lur eller?
9. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Nete
Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre at du er glad for min bog om børn og mad! Tak for dine pæne ord :)
Jeg synes din dreng er for lille til kun at få en lur dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en lidt længere middagslur. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu og de afbræk af dagen, som de to lure giver ham, vil være rigtig godt for ham stadig at få.
I stedet for at du skal kæmpe med ham om eftermiddagen, fordi han ikke når at blive træt nok og du så også ender med at skulle vække ham sidst på dagen, så synes jeg du skal vække ham om formiddagen. Og ja - jeg ved godt at børn skal have lov til at sove, til de vågner af sig selv, men hos jer vil det være okay.
Lige nu sover han 1 ½ - 2 timer om formiddagen og det gør, at han ikke er træt nok til at sove sin middagslur og netop fordi han stadig har brug for sine to lure, så bliver han så træt sidst på dagen, at han sover der - men det påvirker så hans nattesøvn, at han bliver sværere at putte osv. Derfor vil jeg anbefale at du vækker ham om formiddagen, så han der ikke sover mere end 45-60 minutter. Naturligvis på en kærlig og omsorgsfuld måde, stille og roligt, men så han kommer op, leger, får sin frokost osv. og så naturligt er mere klar til at blive puttet igen f.eks. kl 13.30-14, hvor han så kan sove 1 ½ time eller måske 2 timer. Derefter vil han så bedre kunne klare eftermiddagen, og han vil stadig kunne komme i seng i passende tid omkring kl 20.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske