Brev:
Fra 2 til 1 lur eller?
9. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Fra 2 til 1 lur eller?
Kære Helen
Først vil jeg sige tak for dit svar på mit sidste spørgsmål omkring blid afvænning af amning.
Min dreng er nu næsten 10 måneder, han bliver helt nøjagtig 10 måneder her den 15. oktober. Jeg har købt din bog om børn og mad, som er fantastisk, og min dreng har i en lang periode været inde i en rigtig god rytme, som har set således ud:
07.30 morgenmad (maden gennem dagen består af det du har beskrevet i din bog)
09.00 formiddagsmad
09.45 puttes til formiddagslur (sover 1,5 til 2 timer)
12.00 frokost
13.30 ammes (har valgt at adskille eftermiddagslur og amning for at vænne ham til at falde i søvn uden bryst, da han har været meget glad for brystet. Det er også gået rigtig fint)
14.30 puttes til eftermiddagslur (sover 1 time til 1,5 time)
16.00 eftermiddagsmad
18.00 aftensmad
19.15 godnatgrød
19.45 ammes og puttes til natten
Vågner som regel og ammes først på natten og igen omkring kl.05.00 og sover til kl. ca. 06.30.
Min dreng har nu i ca. 14. dage ændret adfærd. Det går fint med at putte ham til formiddagsluren, men problemet opstår når vi kommer til eftermiddagsluren. Jeg ligger ham ud i barnevognen, som jeg plejer eller går en tur med barnevognen. Han ligger og kigger og pludrer, gaber og gnider øjne, men falder ikke i søvn og begynder til sidst at græde helt ulykkeligt. Nogle gange begynder han at græde, allerede når jeg ligger ham ned i barnevognen – også selvom han har gabt og gnedet øjne, som plejer at være sikre tegn på, at han er klar til at blive puttet.
Jeg prøver hvad som helst for at få ham til at sove fx: Stå med hovedet inde i barnevognen og vugge ham, mens jeg synger, sætte ham op i barnevognen igen og gå en tur indtil han gaber igen og derefter ligge ham ned. Det lykkedes få gange, men en del dage har jeg til sidst ammet ham omkring kl. 15.30 eller 16.00, hvor han så døser ved mig og puttes i barnevognen og sover. Jeg må ofte ud og vække ham kl. 17.00, for at han kan sove om aftenen, men han er nu også begyndt først at ville sove omkring kl. 20.30 om aftenen. Jeg har forsøgt at putte ham lidt før til eftermiddagsluren, for at sikre mig det ikke er fordi, han er blevet overtræt, men det fungerer ikke. Jeg har også flere dage måtte vække ham kl. 12.00, hvor han ellers selv plejer at være vågen eller vågne. Jeg spekulerer på, om han signalerer, at han vil springe sin eftermiddagslur over og nu kun sove en gang dagligt.
Når jeg ammer ham kl. 16.00, virker han rigtig træt, han har selvfølgelig også grædt og været oprevet i noget tid. Jeg spekulerer også på om jeg skal forsøge at vække ham fra hans formiddagslur kl. 11.00, for at se om det bliver nemmere at putte ham om eftermiddagen.
Jeg har derfor brug for din mening og råd. Hvis han skal overgå til en lur dagligt, hvordan kan rytmen så være?
På forhånd tak.
Mange hilsner
Nete