Svar: Søvn i dagtimerne og rytme
9. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du fortæller at storesøster havde samme søvnmønster som lillesøster, da hun var samme alder - og måske er det "bare" sådan dine piger sover. Nogle børn sover korte lure og trives med dette. Hvis din datter vågner frisk efter 40-45 minutter og tilsyneladende ikke virker til at have brug for at sove mere, så er det svært at kræve at hun gør det ...
Modsat, hvis hun vågner, virker uoplagt, ked af det og ikke har overskud til at møde dagen, bruge sig selv både motorisk og mentalt, men tydeligt virker til at have brug for mere søvn - ja så er det en god idé at arbejde på at hjælpe hende til længere lure.
De fleste børn i 5 måneders alderen vil trives med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Sammenlagt vil de måske sove 4 timer - det kan være en formiddagslur på 1 time, en middagslur på 2 ½ time og en powernap om eftermiddagen på ½ time. Om natten vil hun så måske sove 11 ½ time, så hun samlet sover ca 14 ½ time i døgnet. Dette er naturligvis gennemsnitligt, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.
Det er vigtigt at de vågne perioder er aktive perioder og du må gerne hjælpe hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt. Jo mere hun underholdes og stimuleres og oplever, jo lettere vil hun have ved at holde sig vågen og jo mere træt bliver hun naturligt også og vil derfor efterfølgende have lettere ved at overgive sig til søvnen og vil ofte så også sove lidt længere.
Det kan om formiddagen, inden middagsluren være en god idé at indføre et bad. Det kan stimulere hende ekstra, det er med til at holde hende vågen, indtil ca 1-1 ½ time efter, hvor der naturligt sker et fald i temperaturen og hun bliver træt og efterfølgende, så vil kunne sove. Så i en periode at bade hende godt en time inden middagsluren kan være et forsøg værd :)
Derudover vil mad hun indtager, faste spisetider osv. også spille ind og det vil være rigtig godt at I forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og flaske inden hun skal sove. På den måde arbejder tiden også for jer, fordi hendes rytme naturligt ændrer sig lidt i takt med at hun får mere og mere skemad :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 11-11.30: Grød (anden slags end om morgenen) eller grøntsagsmos, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres evt. ind i lidt creme osv.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Storesøster hentes - lillesøster sover imens
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur som er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere efter hvor sent den 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske. Det kan også være at hun trives med en rytme, hvor hun får flaske kl 20, 02 og 06 og det er også helt fint.
Planen her skal ses som et mål I kan arbejde hen imod. Og ud over de ting jeg allerede har nævnt, så vil det ofte også være en idé at flytte din datters sovetidspunkter med 15 minutter af gangen. Det vil sige, at hvis du f.eks. plejer at putte hende kl 8.30 til første lur, så putter du hende nu kl 8.45, så kl 9 osv. indtil du rammer det tidspunkt, som du gerne vil prøve at få hende til at sove på. Ikke holde hende vågen i timer og kræve for meget af hende, - ofte vil 15 minutter af gangen være passende.
Og når dette er sagt, så er det også vigtigt at du ved, at det kan være meget svært at ændre rytme på så lille et barn - men du kan forsøge :) Og ja, det kræver tålmodighed og tid - det kan sagtens tage op til 5 uger ...
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske