Brev:
Søvn i dagtimerne og rytme
9. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Søvn i dagtimerne og rytme
Kære Helen.
Jeg har en datter på 5 måneder, hun trives og er glad og tilfreds.
Hun har den seneste månedstid eller halvanden sovet ca 40 min af gangen i dagtimerne, været vågen ca halvanden time og så sovet 40 min igen. Hun sover fint om natten, hun bliver puttet ca 19 og sover til mellem 6-7 om morgenen - afbrudt af mad ca hver 4 time. Hun er flaskebarn og får grød formiddag og grød/mos om aftenen ca kl 17.
Hun har en storesøster på knap 2 år, der er 17 måneder imellem dem. Storesøsteren havde helt samme mønster med at sove ca 40 min af gangen om dagen, det lykkedes mig aldrig at få det vendt - desværre.
Jeg vil gerne kunne putte min lille datter både i barnevognen, men også indendøre, det vil være nemmest på sigt.
Hun har ingen problemer med at falde i søvn, jeg putter hende bare og så falder hun selv i søvn.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg får hende ind i en god rytme, så hun kan sove nogle længere stræk?
Jeg prøver at give hende sutten, vugge hende i slyngevuggen eller køre lidt med barnevognen. Når det lykkes at få hende til at falde i søvn igen, sover hun ofte kun 5-10 min mere og det har taget minimum et kvarter at få hende til at sove igen. Sådan kan jeg jo så blive ved, til der er gået halvanden til to timer eller? Nogle dage føler jeg ikke, at jeg laver andet end at putte hende og tage hende op igen, det kunne være rart at komme udover.
Jeg henter storesøster i vuggestue mellem 14-14,30 og det ville jo være rart hvis den lille fik lidt rytme, så jeg kunne planlægge min tid, bare en lille smule. Hvor lang tid skal jeg bruge på at få hende til at sove videre hver gang - OG hvor lang tid skal jeg regne med det kommer til at tage, hvis jeg virkelig sætter ind med alt, hvad jeg ejer af energi? Jeg forestiller mig at droppe samtlige aftaler 1 uge eller to, er det nok eller skal jeg regne med det er noget der strækker sig over længere tid?
Håber du kan komme med et par gode råd.
Venlig hilsen
Katrine