Svar: Vil ikke sove i tremmesengen
9. oktober 2012
Alder:
20 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Som jeg fornemmer dit brev, så vil I gerne have jeres dreng helt ud af dobbeltsengen og vil gerne at han kan sove i sin egen seng hele natten - det kan jeg godt forstå.
Der er et par ting du kan forsøge og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig. Du nævner at jeres dreng er begyndt at vise tegn til at ville ud af sengen og her kunne en løsning måske være at koble hans seng til jeres. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at han sover i sin egen seng og at du kan ligge i din seng. Du kan stadig give ham en hånd at holde i, lade ham mærke at du er der osv. når han om natten har brug for det - og du slipper selv for at stå op.
Det giver naturligt også den udfordring, at han kan kravle ud af sin seng og putte sig ind til dig om natten og her kan man så diskutere om det vil være okay eller ej - det er der nok ligeså mange meninger om, som der er forældre. Jeg tænker at hvis han gør det så er det jo nok fordi han har behov og samtidig tænker jeg, at det stadig vil være muligt for dig at "skubbe" ham over i seng igen, når han atter er faldet i søvn, for det kan også have god effekt.
Det er nemlig en anden metode - at du putter ham i hans egen seng, vågner han og søger dig så kommer han over til dig og når han så 1-2 timer senere sover godt, så putter du ham tilbage i egen seng igen. Det at han både falde i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen kan godt på sigt hjælpe ham til at sove videre i egen seng om natten. Han vil ikke kunne huske at han har været omkring din seng midt nat og det kan være lettere at få ham videre i søvnen uden at flytte ham, når I har brugt denne metode nogle gange ...
Jeres dreng har en alder lige nu, hvor han naturligt har svært ved at skulle overgive sig til søvnen og også ofte vågner med gråd om natten. Han begynder at have lidt farefornemmelse og det påvirker hans søvn. Verden opleves nu større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
Han drømmer derfor rigtig meget netop nu og vil godt i denne alder kunne vågne op med skrig, være rigtigt ked af det og næsten virke til at have mareridt. Derfor er det vigtigt at I giver ham den nærhed og ro som han har behov for og at I betrygger ham, når han skal sove.
Hvorvidt han skal starte i jeres seng og derefter over i egen seng eller om han skal starte i egen seng fra starten, afhænger helt af, hvordan I skønner det vil fungere bedst. Nogle gange kan det være en god idé at tage det i etaper, hvor han f.eks. får lov til at falde til ro i jeres seng - men hvor I ikke ligger med ham, men holder fast i at han ligger og I sidder ved siden af. Så I på den måde gøre den fysiske afstand mellem jer lidt større. Herfra kan han så komme i egen seng og med jer ved siden af, stadig holde i hånd, læse historie osv. så I er der og prioriterer at være der, men dog med lidt mere afstand og så han ikke behøver nusse dit ansigt, men kan bruge sin bamse ...:)
Det kunne være en idé at bruge det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på at I stadig sæter jer hos ham om aftenen, læser lidt historie, snakker lidt om dagen og alle oplevelserne, giver ham tid og viser ham nærhed og opmærksomhed og når det så er sovetid, så stiller I jer i nærheden og laver noget praktisk - altså stryger tøj eller lægger tøj sammen :)
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at det er sovetid nu.
Han kan kalde på jer "Moaar?!" og du kan svare "Ja skat, mor er lige her, nat-nat" eller lignende, så han hører at I er der, så han betrygges og beroliges, men så I samtidig også signalerer at I har kedelige ting at lave og ikke kan bruge en time på at putte ham ... :)
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet mere rolig ved at være i sin seng.
Det kan være en metode der er god at bruge, når vi gene vil have vores børn til at kunne falde i søvn - trygt vidende at mor og far er der - men uden at man behøver sidde og vente på at barnet sover :)
Hvis han vågner om natten og græder, så skal han naturligvis tages op, trøstes og beroliges, hvis han viser behov for det. Du skal her vurdere hans gråd, for måske er det drømme og bearbejdelse af oplevelser og så kan det irritere ham, hvis du tager ham op. I stedet skal han så hjælpes om på siden, kærtegnes, puttes med dynen og med et stille "sshhh" lulles videre i sengen, hvor han ligger.
Vågner han ulykkeligt og tydeligt har brug for at komme op i din favn, så gør du det, men når han så er tryg og rolig, så prøver du at putte ham igen. Helst i egen seng. Hvis han ikke vil dette, så må han over i din seng, falde til ro og når han så atter sover godt og du synes pladsen bliver for trang, så flytter du ham tilbage i egen seng, så han netop oplever at vågne i egen seng om morgenen ...
Med hensyn til middagslur, så er det en god idé at stå op til en fast tid om morgenen uanset om det er hverdag eller weekend og jo tidligere I står op, jo tidligere vil han normalt også kunne sove middagslur. De fleste børn vil, når de er 1½-2 år gamle trives med 13 timers søvn i døgnet, ofte fordelt sådan at barnet sover f.eks. 11 time om natten og 2 timers middagslur. Det vil ofte passe at barnet bliver puttet til natten kl 20, står op kl 7 og sover middagslur fra kl 12-14 ...
Håber dette hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske