Brev:
Vil ikke sove i tremmesengen
9. oktober 2012
Alder:
20 mdr.
Vil ikke sove i tremmesengen
Hej Helen
Det er første gang jeg skriver til dig.. Jeg har i lang tid prøvet at finde en løsning til vores problem, uden held. Jeg har prøvet at finde svar på her på siden, men det lykkedes mig desværre ikke at løse problemet.. Så nu håber jeg du kan hjælpe.. :)
VI har en dreng på 20 måneder som er vores første. Han er en glad dreng, og der er meget krudt i ham, så han er slet ikke en der vil sidde og lege i særlig lang tid af gangen:) Han har aldrig været god til det med at sove, og det er først efter han begyndte at gå i vuggestue at han er begyndt at sove bedre (pga. træthed vil jeg tro) og det blev også bedre med tiden, tror også vi er kommet igennem 18-20 måneders fasen. Og han er faktisk begyndt at sove igennem, eller vågne et par gange, hvor han lige får noget vand, og falder i søvn igen, men bare i vores seng.
Vi har bare haft det meget hårdt, fra han var 3 mdr. til ca. 1 år, hvor han vågnede flere gange om natten, dvs. hver 20 min. og en periode vågnede han skrigenge/Grædende og var meget svær at få til at falde til ro og der gik 2-3 timer inden han faldt i søvn igen, og det blev han faktisk ved i lang tid, ikke hver dag, men 2-3 gange om ugen ca. (og det er ikke så lang tid siden han er holdt op med det). Men da vi ikke fik særlig meget søvn endte det med at jeg tog ham med over i vores seng, ikke fordi han sov bedre der, men det hjalp lidt, at jeg ikke sku komme op hver gang. Til info: Han blev ammet til han var 1 år, og har aldrig fået noget modermælkserstatning fordi der ikke har været behov for det.
Først sov han i vores værelse, også fik jeg flyttet sengen i børneværelset da han jeg 6 måneder, i håb om at han ville sove bedre. Og da han ikke gjorde, flyttede jeg sengen tilbage til vores igen, fordi jeg ikke kunne klare at rende så meget frem og tilbage hele natten. Og da jeg startede på arbejde, tog vi bare den nemme løsning og tog ham bare med over i vores seng når han vågnede om natten.
Han er nu begyndt at fylde ret meget i dobbeltsengen, og vi vil gerne få ham ud af sengen og værelset. Og det er der jeg har brug for hjælp fra dig.
Han har aldrig været særlig glad for sutten, så den har i lang tid kun været brugt når han skal sove.. og på det sidste er han også begyndt at afvise den ved sovetiden.. eller også tager han den selv ud af munden i løbet af natten. Vi har ikke haft en særlig putterituel, men lige den sidste halve time inden han skal puttes prøver jeg at finde på noget hvor han er mere stillesiddende som at kigge i bøger, eller oprydning af legetøj. Også ca. kl. 20 plejer han at få sin sut, også gik vi ind på vores værelse hvor han blev lagt i dobbeltsengen hvor jeg lagde mig ved siden af ham.. og han har det med at røre mit ansigt når han skal sove, også gik der ikke mere end 5-15 min. til han faldt i søvn. bagefter blev han flyttet over i tremmesengen.
Det gjorde vi i lang tid fordi det fungerede godt, og han ville gerne sove videre i tremmesengen selvom han vågnede, men med tiden blev vi nødt til at tage ham op når han vågnede og tage ham over i dobbeltsengen, for han er nemlig begyndt at vågne helt, og pege mod dobbeltsengen, og blive ved med at græde hvis man ikke gøre det.. også ender det med at han sover i dobbeltsengen hele natten. Han kommer over til os ca. 22-23 tiden. Men lige den sidste tid er han meget længe om at falde i søvn. Der går ca. 45 min.
Jeg har prøvet at ligge ham i tremmesengen direkte, også bare sidde ved siden af, men det endte med at han blev meget ked af det, og græd meget, om jeg krammede ham eller snakke med ham.. også endte det med at jeg tog ham op hvor jeg heller ikke kunne få ham til at falde til ro, og ligeså snart, ham kom i dobbeltsengen holdt han op med at græde, og faldt i søvn samme sekund. Jeg har prøvet det i 5 dage, og da jeg ikke kunne se forbedringer droppede jeg det.
Vi har nu en putterituel som vi følger hver dag, som ser således ud :
Ca. Kl. 19.20 bliver han skiftet og får nattøj på
Får et glas mælk, også får han børstet tænder, og han vil ikke rigtig sidde og lytte hvis jeg læser for ham, men vi har en billedbog som vi kigger i som han elsker (hvor man følger et barn fra han er stået op til han skal sove) vi startede faktisk med at kigge i den bog i stuen, også bad han altid om tandbørsten når han så barnet med tandbørsten i hånden, også fik han en bamse ligesom barnet i bogen også har og fik sutten, også tog jeg ham med i værelset, men nu har vi gjort lidt om på det. Nu tager vi bogen med ind på værelset, og kigger i den mens vi sidder i dobbeltsengen, også slukker jeg for natlampen når vi har kigget i bogen, og så ligger vi i dobbeltsengen..
Jeg har prøvet og bare at sidde i stedet for at ligge mig, men han gjorde hele tiden tegn til at jeg skal ligge mig, og blev ved med at sidde til jeg lagde mig. Jeg er ikke så glad for at han rører mit ansigt for at sove, så jeg fandt en bamse som han er glad for og efter han fik den bamse var han faktisk begyndt at sove med den, og var gået lidt fra at røre ved mit ansigt.. men nu får jeg bamsen når han skal til at sove, han vil ikke have den mere.. han vil stadig gerne røre, mit ansigt men ikke så meget som han gjorde før.
Så spørgsmålet er, hvordan får jeg ham til at sove i tremmesengen? (han er faktisk begyndt at vise tegn på at han kan klatre udover tremmesengens kant, eller rettere sagt kan han få foden over, det er ikke noget han gør om natten) men tror ikke det er en god ide og skifte over til en juniorseng nu, for når han vågner om natten, så sætter han sig op, og kaster sig rundt i sengen.. så jeg vil være lidt bange for at han falder ned eller slår hovedet i sengekanten hver gang. Han ville sagtens kunne kravle op og ned selv, men synes det er tidligt.
Og hvad med om natten når han vågner og græder? Skal vi stadig tage ham op?
Og et sidste spørgsmål. Han får jo stadig en lur om eftermiddagen, og vi har altid gået rundt med ham i klapvognen, hvor han er siddende, også efter 15 min plejer han at falde i søvn.. men det føles som om det heller ikke fungerer helt mere. For han vil bare ikke sidde i den, og der går også mindst 45 min inden han falder i søvn nu. Har du et godt råd til hvad vi kan gøre der?
Håber jeg har taget det hele med, og at vi finder en løsning til problemet..
Mange hilsner
den forvirrede mor