Svar: Stadig urolig nattesøvn
9. oktober 2012
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor til dejlig pige
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af hvordan jeres nætter foregår i øjeblikket:)
Din datter er i separationsfasen, den viser sig ofte rigtig meget mellem 7-10 måneders alderen ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle og rent fysisk bevæge sig længere væk fra dig. Det betyder at hun har rigtig meget brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder, være mere pylret og søgende i forhold til kontakt, især når hun skal sove.
Hun lyder til at være meget aktiv motorisk og godt igang med at øve sig i at krybe og kravle hen over gulvet. Hun sidder måske op, prøver selv at sætte sig, rejse sig osv. og dette øver hun både dag og nat. Hun øver det, når hun er vågen, men hun øver det også i søvne. Hun har derfor en naturlig fysisk uro, en rastløshed i kroppen, som gør at hun har svært ved at slappe af og overgive sig til søvnen. Ligesom hun om natten lægger sig op i kravlestilling eller triller rundt på maven eller på siden og ikke selv kan finde ud af at blive lagt rigtigt igen. Så græder hun frustreret i søvne og har brug for din hjælp. Det er helt normalt for hendes alder og alt det der sker med hende rent motorisk lige nu.
Samtidig med dette, så afleveres hun nu også i dagpleje. Det betyder at hun skal finde ud af at være adskilt fra dig om dagen - netop nu, hvor hun jo som sagt er i separationsfasen - og det kan naturligt være ekstra hårdt for hende. Hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du er, når hun ikke kan se dig og hun kan heller ikke forholde sig til tid, derfor ved hun ikke om du kommer om 5 minutter eller om 5 timer. Jeres adskillelse og det at være i dagpleje i løbet af dagen giver naturligt også ekstra drømmeaktivitet om natten, som igen naturligt vil gøre at hun lige nu sover meget uroligt, klynker, græder osv. Og det er her helt normalt at det netop trøster hende og hjælper hende, at hun ligger tæt med dig, eller bare kan mærke din hånd i sin. PÅ den måde mærker hun direkte at du stadig er der for hende, at hun ikke er forladt og alene, men at du - den sikre base - stadig er der for hende :)
Det kan godt være en hjælp hos jer, hvis I kunne sove sammen - dog stadig i hver sin seng. Har du mulighed for at tage tremmerne af den ene side af tremmesengen? Hvis du kan dette, så kan du sætte jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde vil du kunne putte hende i egen seng, men du vil kunne være lige ved siden af hende, give hende din hånd at holde i og dermed berolige hende. Du behøver på den måde ikke skulle stige ud af din seng om natten, for at give hende den ro hun naturligt søger lige nu og samtidig kan du lærer hende netop at sove i egen seng :)
Med hensyn til flaske, så vil det være rigtig godt med 3 flasker dagligt og jeg vil anbefale at dagplejer forsøger at give hende flaske inden middagslur - alternativt skal hun have lidt mælk af en kop. Derudover vil det være godt hvis du kunne give hende en flaske inden putning kl 19.30-20 og igen omkring kl 23-24, hvor hun vågner og græder.
Jeg vil anbefale at du kommer en lille pude eller lignende ind under madrassen i sengen i hovedgærdet, så hun eleveres lidt og ikke ligger helt fladt. Og så giver hende flasken imens hun ligger i sin seng - så hun ikke behøver komme op, men får lidt mælk at drikke, hvor hun er, og derefter sover videre.
Jeg vil også anbefale dig at forsøge med en anden type erstatning. Prøv med mme på brik - det giver mulighed for at prøve lidt forskellige slags og finde ud af, hvad hun bedst kan lide - uden at du bruger penge på en masse mme, som hun ikke drikker. Du kan også forsøge med vælling, som hun måske godt kan lide smagen af.
Det kan godt være en god idé at give flaske i stedet for godnatgrød hvis hun ellers ikke når op på den mængde mælk hun behøver, for at være dækket ind med kalk, jern osv.
Jeg håber at ovenstående giver lidt forklaring på, hvad der evt. spiller ind hos jer lige nu og hvordan du kan hjælpe hende lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske