Brev:
Stadig urolig nattesøvn
9. oktober 2012
Alder:
8 mdr.
Stadig urolig nattesøvn
Kære Helen
Tak for dit svar ang. mad og dårlig nattesøvn. Der var flere ting, som jeg kunne bruge. Jeg skriver dog igen, fordi nattesøvnen stadig er usammenhængende og urolig. Vores lille pige er stadig småtspisende, men siden sidst er vi begyndt at give mere mos (grønsager/kød) i stedet for primært brød eller stykker af mad - og det går meget bedre!
Hun endnu ingen tænder, så måske er hun bare ikke klar til at indtage et måltid ved at tygge. Hun får dog stadig stykker af mad til at øve sig med. Alt i alt, så spiser hun meget mere, men det ser ud til at gå udover mælken, da hun nu er endnu mindre interesseret i flasken, så vi har døgn, hvor hun måske får 100 ml i alt fordelt på 3 flasker. Det er virkelig en svær balancegang ml mad og flaske. For tiden vil hun jo helst have natgrød, men burde jeg droppe den til fordel for at hun måske tager mere af flasken?
Det var det med maden.. Som jeg nævnte sidst, så trives min pige om dagen. Hun smiler, kryber og øver sig i at stå på alle fire og rokke frem og tilbage. Hun er nem at lægge til formiddagslur (sover ca 1 time) og eftermiddagslur (sover ca 2-3 t). I de sidste to uger er hun gradvist startet op i dagpleje, og selvom hun er ulykkelig, når jeg går, så er hun ved at blive tryg ved stedet og dagplejeren - dejligt. Vi har fint fået tilpasset hendes lure om dagen (vækker hende tidligere om morgenen), så hun sover også fint der. Dog har dagplejeren også svært ved at få mad i min pige, men det lykkedes nogle dage - flaske vil hun slet ikke i dagpleje.
Dagen er altså en slående kontrast til natten, hvor hun jo bare er ulykkelig og slet ikke kan finde ro. Nu har det stået på i snart 6 uger, og jeg føler mig bare så magtesløs, fordi intet tilsyneladende hjælper. Jeg vil prøve at beskrive vores putteritual og hvad jeg gør om natten, så kan du måske komme med nogle nye ideer.
kl 19: i bad, pusles, med ind i stuen og leger lidt
kl 19.20: natgrød (fuldkorn, kiwi, fiberdrys, ekstra mælk i grød), leger videre efter måltid
kl 20: flaske og puttes. Nogen gange sover hun næsten i arm v flasken, men registrerer som regel lige at hun kommer i seng. Andre gange går jeg frem og tilbage og hun får tilbudt flasken liggende. Det ender ofte med at hun falder i søvn på et af mine "besøg" med min finger i hendes hånd. Hun har en sutteklud, som hun sover med både nat og dag. Især om dagen kan man se, at hun bliver rolig, når hun får den op til kinden.
kl 22.15: gråd-klynk. Har tabt sutten. Sover videre, når hun får sut
kl 22.45: gråd-klynk. Tabt sut. Lidt urolig, sparker med ben, prøver at sætte sig op. Jeg lægger hånd på hende, siger "shh" eller synger lidt. Efter ca 15 min er hun blevet rolig og jeg går ud (håber at hun falder i søvn)
kl 23.15: gråd-ulykkelig. Sparker og slår rundt i sengen. Jeg tager hende op. Prøver at vugge lidt/trøste. Her er hun som regel så vågen at jeg vil forsøge med natflaske nr 2 (især hvis hun ikke rigtig tog noget, da hun blev lagt kl 20). Hun bliver vugget i mine arme/over skulder medens jeg varmer flasken, men der er stadig uro. Hun bliver sur, når flasken gives, men overgiver sig til et par slurke (måske 30 ml), hvorefter hun bliver tosset. Så er det at natten bliver laang. Jeg forsøger at lægge hende, når hun endelig er rolig og næsten sovende, men hun ligger kun i få minutter før hun vækker sig selv med ulykkelig gråd og motorisk uro. Sådan kan jeg gøre 2-3 gange.
Jeg har også givet vand samt forsøgt med barnevognen om natten - ingen mirakelkure :-( Jeg har et par gange i desperation taget hende med ind i vores seng, og det kan give hende ro at holde mig i hånden, når hun pludselig vågner, men ikke altid. Det ender i hvert tilfælde med at efter nogle timer, så falder hun i søvn på mig, og enten sover vi sammen eller også lægger jeg hende med stor forsigtighed. Hun er vågen igen efter max 3 timer, hvor hun får sin sidste natflaske (for tiden tager hun også meget lidt her, dvs. 10-50 ml), og som regel er hun nemmere (men ikke nem) at få til at sove videre herefter.
Kl 6-6.30: vækkes for at komme i dagpleje, får morgenmad, og vi skal videre på arbejde...dvs jeg starter på mandag, hvilket jeg gruer i lyset af den dårlige nattesøvn :-(
Jeg håber ovenstående giver mening. Det er efterhånden mange nætter, som ikke er helt identiske, men det er dog de samme "teknikker" jeg bruger, som tilsyneladende ikke er tilstrækkeligt til at give min kære lille pige rolige nætter..
Til fortællingen hører, at hun i forbindelse med opstart i dagpleje har haft to omgange med feber, og døjer med snotnæse - så der er nogle nætter, der simpelthen kan forklares med sygdom, men som sagt har hun haft dårlig nattesøvn i ca 6 uger, så der er andet end sygdom på spil. Hun har også tabt sig lidt, selvom hun lige er begyndt at spise større portioner mos/grød. Faktisk har hendes vægt stået stille på de 8 kg siden hun var ca 7 mndr, hvilket passer med det tidspunkt hun begyndte at krybe og samtidig miste interessen for mad. Hun er fra d 21-01-12.
Mange hilsner
træt mor til dejlig pige