Svar: Stadig meget vågen
8. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Andrea
Velkommen igen. Og tak for dit brev og din fine beskrivelse af, hvordan dagen forløber hos jer:)
Med den alder din dreng har nu, så vil det være en rigtig god idé at du begynder at øge hans indtag af skemad. Du må godt begynde at give ham 3 små måltider dagligt og når han bliver 6 måneder må han meget gerne begynde med grovere grødtyper, forskellige slags grøntsager osv. Stille og roligt skal han også igang med kød og fisk, han skal have mad i hånden, som han selv kan gumle på osv. Og det vil være en rigtig god idé at du derfor nu begynder at arbejde på en fast plan for dagen.
En fast rytme betyder 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen. Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at lave en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får mælk/ammes inden han skal sove. Det er vigtigt at du holder mængden af skemad på et niveau, hvor han stadig har plads i maven til mælk efterfølgende. Det er altså bedre at han spiser ½-¾ dl. grød og mos, drikker vand af kop og så ammes. End at han spiser 1-1 ½ dl grød eller mos og så ikke drikker mælk nok hos dig.
Det er vigtigt at du forsøger at skabe aktive vågne perioder. Han må gerne være vågen i 2½-3 timer af gangen, før han så ammes og puttes til ny lur. Du kan her lege med ham, tumle med ham, så han bruger sig selv både motorisk og mentalt. Netop for at komme lidt væk fra at han "slatsover" lidt hist og her. Det kan være en god idé nogle gange at give ham et bad inden middagsluren, fordi han så sover bedre og lidt længere derefter.
Det kan på samme måde være udmærket at du lægger dig med ham, når han skal sove til middag, fordi du på den måde holder ham sovende. Det er med til at påvirke hans indre ur og dermed behov for at sove en længere lur midt på dagen. Og ja, du må meget gerne amme ham, du må også gerne amme ham af to omgange, hvis det så kan gøre at han kan sove lidt længere. Og ja I må begge gerne ligge i din seng, du behøver ikke flytte ham over i tremmesengen midt på dagen. Lige nu handler det om at lære ham at sove lidt længere og få dette ind i kroppen :)
Men, når det er sagt, så er det ellers en god idé, at du begynder at arbejde på at han ikke skal falde i søvn med brystet i munden. Han skal ammes, men flyttes fra din favn lige der, hvor han næsten sover helt, men stadig lige registrerer hvor han er og at han ikke længere får bryst.
Se på ham, se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt, han misser med øjnene, de kører rundt i hovedet, han har tydeligt svært ved at fokusere og du an se at han næsten sover, men endnu ikke helt. Lige der, hvor han er vågen nok til at registrere at du flytter ham og træt nok til at sove videre, lige her putter du ham stille og roligt fra din favn ned i egen seng.
Bliv lidt hos ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hold ham i hånden, hold hans hænder ind til kroppen, så du hjælper ham med at finde fysisk ro - hvad du nu fornemmer at han har det bedst med.
Det er vigtigt at han lærer at sove uden brystet, for ellers vil han søge brystet igen og igen hele natten og lige nu lyder det til at være tilfældet - du ammer 5 gange fra han er puttet om aftenen og natten igennem og det er vigtigt at han fyldes godt nok op om dagen og sover længere stræk om natten ...
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Grød, frugtmos som topping, vand af kop.
I leget, tumler, pludrer, hviner :) Osv.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9-9.30 - gå evt. en tur med ham i barnevognen.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos eller en anden type grød end han har fået om morgenen. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, stimuleres på den måde både motorisk og mentalt.
Ammes og puttes til middagslur kl 13. Du må her gerne lægge dig med ham og blive hos ham for at holde ham sovende, evt. med en ekstra amning undervejs, hvis han virker søgende og på vej til at vågne op.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, vand af kop
I leger, tumler, pludrer osv.
Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur på 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Leger, pludrer, tumler med far osv.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, det der kaldes for et drømmemåltid.
Midt nat 02/03: Ammes - denne amning vil ofte kunne trappes ud i 6 måneders alderen, men lige nu har han sandsynligvis brug for den og det er helt okay.
Det er generelt en god idé at arbejde på en fast rytme og det kan godt betyde at du i en periode skal prioritere at være hjemme. Det kan godt forstyrre hans rytme rigtig meget, hvis du kører hjemmefra flere timer - modsat, så fortæller du at I ofte er hos familien i nogle dage og hvis du kan bibeholde rytmen der, så er det jo fint. Du kan derfor f.eks. vælge at du kører, når han alligevel skal sove middagslur. På den måde kan han sove en længere lur i bilen og stadig holde sin rytme. Når I så når frem, så vil det være rigtig godt at du forsøger at bibeholde de vante rutiner og skaber ro omkring ham og om at det kan lade sig gøre :)
Med hensyn til at han hviner, så er det helt normalt for hans alder. Han øver sin stemme nu og kan godt skrige så højt, at han selv bliver forskrækket. Det kan være en rigtig god idé at du nu pludrer ekstra meget med ham, øver læbelyde, høje og dybe lyde, svælg-lyde osv. Det vil han nyde og synes er sjovt.
Med hensyn til grød lavet kun på vand, så anbefales dette ikke. Du bør bruge modermælk eller modermælkserstatning i hans mad og i hjemmelavet mad bør også tilsættes en tsk. fedtstof. Det er vigtigt at energiberige maden og det gør du netop ved at tilsætte både mælk og smør/olie. Små børn vokser rigtig meget og har brug for rigtig meget energi og de kan ikke spise mængder der er store nok til at sikre deres behov. Derfor skal deres mad energiberiges ekstra.
Hvis du synes det er besværligt at malke ud, så er der ingen problemer i at du bruger modermælkserstatning i hans mad. I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt kunne få mere og mere af jeres mad og du vil her også kunne bruge lidt sødmælk. Du kan altså forsætte som nu og bruge modermælk eller du an købe mme på brik eller købe en pakke med mme-pulver og så blande en flaske, som kan stå i køleskabet og som du så kan tage af, når du har brug for det.
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske