Brev:
Stadig meget vågen
8. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Stadig meget vågen
Hej Helen.
Jeg er blevet medlem igen, da jeg fortsat har brug for dine gode råd :)
Min dreng på næsten 6 mdr, som spiser godt og udvikler sig fint, har endnu ikke fået meget rytme i hverdagen og her tænker jeg på søvn. Han er ofte meget smilende og meget interesseret i omverdenen.
Han er startet på mos og grød for tre uger siden og ammes derudover. Det går fint med både maden og amningen, men han sover mest smålure på 30min-60 min nogle gange vågner han efter 10 min om dagen. Om natten går der ca. 2-3 timer før han vågner. Sådan har det været siden vi flyttede for 2 mdr siden. Det er ved at være ret hårdt, for før kunne han godt sove fra kl. 0-6. Jeg ammer ham i sengen, da han bedst kan koncentrere sig der. Prøver at liste mig væk når han er kan slippe brystet uden at vågne, men det er som om at han har brug for at jeg er der for at sove godt. Jeg har i et stykke tid prøvet at liste ham over i sin egen seng ved siden af sengen og det lykkes nogle gange at holde om ham så han falder i søvn der.
Det skal sige at vi jævnligt besøger familien, som bor to- tre timer væk og tager et par overnatninger der.. kan det gøre at han har sværere ved at finde en soverytme?
Nu er jeg så begyndt at lade ham blive liggende i dobbeltsengen, så han ikke bliver forstyrret ved at jeg flytter ham, men måske er det en dårlig ide. Skal jeg hellere hver gang flytte ham over i sin egen seng? Jeg prøver at få ham til at sove en lur i barnevognen, men det er på samme måde at han vågner ca. 30 min efter at jeg har gået en tur med ham. (Jeg bor på 1. sal, så han vågner altid op før vi når ned til barnvognen).
Hans dag ser nogenlund sådan ud:
Kl. 7.30 Vågner, får bryst
8.30 Træt, bryst, får nusseklud, lille lur på 15 min
9. Vågner og er træt, men vil også lege.
Kl. 10 Mere bryst, sover ca. 30 min
kl. 11/11.30 Får grød + vand (spiser ca. 0,5 dl), leger
12/12.30 Træt, ammes og puttes i barnevogn + gåtur.
Sover efter ca. 20 min, sover ca. 30-60 min
14 Bryst, leger
16, bryst, leger
17 Nogle gange en lur på ca. 30 min
18 Mos + vand, leger
19. 30 ammes, sover
21 vågner og ammes
23 vågner og ammes
2 vågner og ammes
måske ekstra amning
5 vågner og ammes
Ofte vil han også gerne have bryst efter grød og mos.
Derudover jeg høre dig om det er "normalt" at han meget af tiden hviner, nogle gange så man får næsten ondt i ørerne.. Han er ikke ked af det, men larmer temmelig meget og i længden kan det være lidt belastende :)
En sidst ting er, hvornår jeg kan lave grøden på vand i stedet for modermælk?
Håber at du kan hjælpe igen.
Mange hilsener
Andrea