Svar: Tilstoppet tårekanal
26. august 2004
Alder:
6 mdr.
Hej
En del børn bliver født med det man kalder 'tilstoppet tårekanal'. For 99 pct. af alle børn vil det rette sig inden for det første år, men er der stadig problemer herefter vil man via lægen vurdere om man skal gøre noget aktivt ved det.
Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder. Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og tårekanalen er 'afløbet'.
Når tårekanalen er tilstoppet vil barnet få 'klatter' i øjnene som kan ligne øjenbetændelse, men er der tale om øjenbetændelse så vil øjet ofte også være rødt og irriteret.
Det generer nok mere dig end det generer ham:o)
Du kan læse mere i babylex under T.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske