Brev:
Sove alene, hvornår?
8. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Sove alene, hvornår?
Hej Helen
Jeg skriver, fordi mind mand og jeg ikke kan beslutte os for, hvornår vores datter skal sove for sig selv om natten.
Pt. har vi ingen problemer med, at hun sover i sin tremmeseng i vores soveværelse og synes faktisk, at det er rart og nemt.
Dog overvejer vi om vi skyder os selv (og vores datter) i foden ved at udsætte det?
Pt. tror jeg det vil være nemt for hende at blive flyttet i eget værelse, da hun er tryg ved sin tremmeseng, fordi hun er vænnet til at sove der alene i forvejen (flere lure og de første timer til aften indtil vi går i seng).
Årsagen til at vi overvejer at vente med at flytte hende på eget værelse er alene af praktiske årsager og det faktum, at det rum som bliver hendes soveværelse er et forholdsvis koldt rum og vi derfor vil skulle fyre temlig meget op i værelset for at der bliver en rimlig temperatur.
Vi har allerede dækket tremmesengen op i siderne (fastbundet) så hun ikke kan få træk og hun kan jo også klædes på efter temperaturen i rummet. Men moderen her synes at tempereringen er meget svær og er derfor oppe en million gange om natten for at tjekke om hun er for varm eller for kold, når temperaturen skifter og vores lille gøj skal puttes anderledes end ellers).
Jeg oplever, at hun kan være enormt varm på ryggen (hun fik faktisk varmeknopper på ryggen de varmeste dage i sommers) og faktisk næsten koge, men være kold på brystet. Derfor har jeg været oppe tit, fordi jeg ikke har kunnet bestemme om hun skulle have et ekstra lagen på eller ej. Hun sover altid på ryggen og flytter sig ikke om på maven eller siden selv om hun kan. Hun sover pt. i en let sovepose hvor hun skal have 1-2 stk tøj på når der er ml.21 og 23 grader og har en heldragt på.
Har du erfaringer med 'for og imod' og hvornår det er bedst for barnet at flytte i eget rum? Vi overvejer nemlig, om ikke overgangsfasen til eget værelse vil blive sværere med alderen og vi netop for hendes skyld bør flytte hende nu?
Med venlig hilsen
Ditte