Brev:
Proteiner i maden
6. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Proteiner i maden
Hej Helen.
Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal passe på med proteiner i maden til min datter på snart 8 mdr.
Hun bliver ammet 3 gange om dagen. Jeg bruger modermælkserstatning til hendes mad og hun drikker ca 0,5 dl sødmælk om dagen. Jeg har tænkt om jeg skulle give hende yoghurt i hendes frugtmos, men ved ikke, om det er en god ide. Hun får jo også kød og fisk om aftenen og af og til til frokost på rugbrød. (spiser ofte humus og avokado).
Hvor meget sødmælk må hun få? Hvornår kan det være tid til kun 2 amninger? Skal jeg stadig holde mig til 1 spiseskefuld kød til aftensmad?
Vores dag ser således ud:
Vågner ca 7 og får havregrød ca kl 7.30
Puttes ml 8.30 og 9
Vågner ca kl 11 og leger lidt inden frokost 11.30. Det er brød med pålæg samt ris, hirse eller majsgrød.
Ved 13 tiden får hun frugtmos og ammes inden hun puttes ml 13.30 og 14.
Vågner ml 16 og 17 og får aftensmad. Ammes inden hun puttes kl ca 19. Hun vågner og er sulten ml 2 og 5 de fleste nætter og ammes.
Om eftermiddagen er det ikke altid hun tager så meget ved mig, men regner med hun får sit mælkebehov dækket.
Hvornår må jeg give mere sødmælk? Fx lave morgenmaden på mælk? Må hun fx få risengrød et par gange om måneden, når vi får det?
Et sidste spørgsmål er om sveskemos. Det får hun et par gange om ugen, men har nu fået at vide det er vanedannende for tarmen. Skal jeg helt undgå det? Hun har ikke forstoppelse, men meget fast afførring pga jerndråber. Har af samme grund aldrig smagt banan, da jeg er bange får det giver hende rigtig hård mave.
På forhånd tak :-)
Venlig hilsen
Karin