Svar: Dårlig søvn om natten
6. oktober 2012
Alder:
9 mdr.
Kære mor til dejlig datter :)
Tak for dit brev og velkommen til - og tusind tak for dine pæne ord til mig :)
Jeg kan godt se at du har fulgt en del med og har gjort dig lidt tanker om, hvad der spiller ind hos jer og der er ingen tvivl om, at der nok er tale om et samspil af flere faktorer - alder, udvikling, separationsfase, flytning, tænder, dagsrytme osv. Det hele kan naturligt spille ind. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Når jeg ser jeres plan for dagen, så ser den umiddelbart rigtig fin ud. Det lyder som om at jeres datter sover godt om dagen og det er dejligt. Det lyder også som om at hun får både mad og mælk nok og det hun tilbydes lyder alderssvarende og helt relevant.
Hun sover forholdsvis sen middagslur. Det er naturligt, fordi hun jo ofte sover 1.5-2 timers formiddagslur. Nogle gange kan den sene middagslur godt påvirke nattesøvnen, men da hun vågner kl 16 og umiddelbart falder fint i søvn om aftenen, så synes jeg ikke I skal ændre på dette. Hun har en alder, hvor det er naturligt at hun måske begynder at sove kortere lure om dagen, mange børn sover i denne alder ikke mere end 2.5 time sammenlagt i løbet af dagen. Hun må dog meget gerne sove mere og dermed sove som hun gør, og jeg synes I skal se om tiden mon ændrer noget af sig selv her. Jeg synes f.eks. ikke at I skal vække hende, som det er lige nu. Hun har brug for sin dagssøvn, men I skal være opmærksomme på om hun i løbet af de næste uger, måske begynder at sove kortere om dagen og det skal hun så have lov til.
I kan prøve at indføre et aftenbad og en godnatgrød, som en del af hendes putteritual. Det vil sige aftensmad kl 18, et bad kl 18.30, godnatgrød kl 19.30 og så puttes med amning omkring kl 20. Det kan nogle gange have en god effekt på både den motoriske uro og også på behovet for mælk om natten.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 amninger og i 10-12 måneders alderen vil de ofte trives med 2 amninger i døgnet. Hos jer lyder det stadig relevant med de tre amninger hun får. Om hun vil trives bedst med amning inden middagslur og aften og således lære at sove hele natten uden, eller om hun vil trives bedre med amningen om aftenen og om natten, må du prøve at vurdere. Det lyder umiddelbart som om at hun om dagen kan få mælk af kop og en banan eller lignende at sove på og så stadig få mælk kl 20 og 03 .. Du må prøve dig frem.
Det er rigtig godt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Det lyder som om at I har en rigtig god rutine omkring søvnen her. Det handler om søvnassociationer, som er de vaner og rutiner vi har i forbindelse med at skulle sove. For mange børn er det at blive ammet, få en flaske, blive vugget i arm eller få en sut - og netop sutten lyder det faktisk som om at I skal være opmærksomme på.
Det er sådan at vi alle sammen vågner 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Hvis du konsekvent giver din datter sutten i munden, hver gang hun har disse små opvågninger, så udløser du et behov hos hende om, at sutten netop skal være i munden, for at hun kan sove. Hun lærer at hun ikke kan sove uden sin sut, hun lærer at hver gang hun vågner, så kommer du og giver hende sutten.
Når din datter sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver hende den hver gang hun vågner, så lærer du hende, at hun ikke kan sove uden og så er det at hun får en vane med at vågne hver gang, i vished om at du kommer med sutten, hvorefter hun så kan sove videre.
Derfor er det vigtigt at du nu prøver at få hende videre i søvnen uden at du giver hende sutten, men i stedet beroliger hende med dine kærtegn, din nærhed, dine beroligende ord osv. så hun lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få noget i munden.
De fleste børn vil omkring 10 måneders alderen begynde at kunne lære at finde deres sut selv, men stadig har mange svært ved det og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne lære hende helt at undvære den under søvn. Det er en rigtig god idé at lære hende at finde sutten om dagen og at sove uden sut i løbet af dagen. Det er altid lettere at indføre nye rutiner om dagen, hvor du selv er vågen og har oerskud end om natten, hvor du naturligt også selv er træt. Og når rutinerne om dagen fungerer, så kan de overføres til om natten ...
Du nævner om I skal bruge voksiposen om natten og det kan nogle gange være en god idé - og andre gange ikke. Nogle børn finder hjælp til at slappe af i kroppen. Det giver dem fysisk ro og gør at de sover langt bedre, fordi de føler sig puttet og "holdt", når de skal sove. For andre børn er det irriterende i denne alder. De vil protestere og blive frustrerede over at blive "holdt". De vil have mulighed for at tumle, bruge sig selv motorisk, skifte stilling osv. om natten. Så ingen faste regler her desværre ...
Nogle gange kan det være en idé at skifte til en juniordyne. En så stor dyne anbefaler sundhedsstyrelsen normalt først fra 1 års alderen. Der er dog stor forskel på børn, så nogle børn vil i jeres datters alder, godt kunne have glæde af en større dyne, fordi hun rent fysisk er ligeså stor som en 1 årig og ligeså motorisk stærk ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske