Svar: Amning kun nat og morgen
26. august 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ermelin
Jeg synes det er en fin beslutning at stoppe amning om dagen, men bibeholde den om natten, hvor det går godt. I skal begge have det rart sammen:o)
Især natamning er vigtigt for at opretholde eller øge mælkeproduktionen, da man om natten producerer mere mælkestimulerende hormon. Derfor er det rigtig godt at du ammer om natten.
Desværre ved man jo aldrig helt hvor meget mælk ens barn får i løbet af en amning og mælkemængden varierer også alt efter hvilket tidspunkt på dagen der er tale om. Hovedbestanddelen af din søns kost skal fortsat være mælk og sådan er det de næste måneder frem.
Hvor meget han skal have vurderes, med den alder han har nu, udfra hvordan han virker og trives i løbet af dagen.
Som du beskriver dagens forløb, så tænker jeg at han på den ene side får nok, hvis du har meget mælk om natten, på den anden side, går der lang tid imellem kl 19.30 og 2.30. Måske kunne du prøve at tilbyde ham lidt bryst når du selv går i seng.
Jeg ved ikke hvordan hans sovetider er, men du kan også prøve at tilbyde en flaske ekstra i løbet af dagen. Hvis du tilbyder ham ekstra og han så kun tager 75 ml, så er det jo også godt og så er du sikker på at han selv har sagt fra. Altså han er tilbudt det og siger selv nej tak, når han ikke kan rumme mere.
Ellers synes jeg at det lyder meget fornuftigt. Læg mærke til om han har gode tunge bleer i løbet af dagen. At der kommer noget ud er jo også tegn på at der kommer noget ind:o)
Det er naturligt at din mælkeproduktion nedsættes i takt med at hyppigheden af amninger nedsættes. Det er dog ikke ensbetydende med at mælken forsvinder, den tilpasser sig bare din søns nuværende behov. Mange kvinder ammer morgen og aften (eller som dig nat og morgen) gennem rigtig lang tid og uden problemer.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske