Svar: Vores feinschmecker barn :-)
4. oktober 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt med en pige, der spiser næsten alt og også spiser de lidt mere specielle ting - mon ikke hun også med tiden lærer at spise nogle af de Chilenske nationalretter ...:)
Der er lavet undersøgelser som viser at børn, der har fået de syrlige erstatninger (de allergiforebyggende erstatninger som Nutramigen, Profylac osv.) udvikler præferencer for sur og bitter smag - ret interessant faktisk, og måske en af forklaringerne på at din datter godt kan lide f.eks. oliven ...
Hun må gerne spise oliven - som en del af en varieret kost. Og med den alder hun har, burde det ikke være så problematisk, at hun er glad for netop oliven. Oliven anbefales normalt ikke til børn under 1 år, fordi saltmængden i dem er meget høj. De kan dog indgå i en farsret eller lignende, hvis barnet får familiemad. Det anbefales også at passe på oliven (og stenene i midten) til børn under 3 år, fordi der kan være en risiko for at barnet fejlsynker, og olivenen sætter sig fast i halsen. Hvilket kan være farligt.
Generelt anbefales det, at vi forsøger at minimere vores indtag af salt og det gælder både børn og voksne. Hvis vi vænner os til at spise mad, der er meget salt, så er der en risiko for at vi får for meget salt. Salt er vigtigt for at kroppen fungerer, men for meget salt kan være farligt.
Der er ingen specifikke nordiske anbefalinger for natriumindtag til børn, men i stedet en mere generel anbefaling om, at natriumindholdet i børns kost ikke bør ligge over 0,5 g/MJ.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske