Svar: Der er kuk i vores datters søvn
4. oktober 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille pige og de ting der er sket i jeres liv de sidste måneder.
Det lyder som om det går godt - I har fået en bedre og sundere lejlighed at bo i, den ligger tættere på børnehaven og det lyder også som om at jeres datter trives i sin børnehave. Det lyder som et godt, trygt og struktureret sted, hvor man har en god kontakt mellem institution og hjem. Det lyder rigtig dejligt alt sammen.
Det er også rigtig fint at jeres datter motiveres til renlighed af at de andre børn begynder at smide bleen og naturligvis skal hun have lov til at prøve. Det lyder som om at både I og børnehaven er gode til at samarbejde omkring dette og forsøger at finde ud af, hvad der fungerer bedst. En tanke jeg har i den retning er, at det jo ikke er en skam at have en ble på - jeres datter kan stadig gå på toilettet og tisse der. At have en ble på betyder ikke at man skal bruge den, men at man kan have en sikkerhed. En anden mulighed er at give hende nogle "potty training pants", som er nogle underbukser der kan suge en lille smule, hvis hun kommer til at tisse lidt. De kan ikke erstatte en ble, men drypper hun lidt, så kan hun nå at komme på toilettet før alt tøjet bliver vådt og skal skiftes ...
Med hensyn til at hun pludselig er bange for at sove, så kan det naturligvis hænge sammen med mørke, alder, ny lejlighed, ting der sker i hverdagen, udfordringer hun møder osv. Det hele spiller ind og det er naturligvis rigtig vigtigt at I lytter til hende og anerkender de følelser hun har. Men det er også vigtigt at I ikke "kører med på vognen" forstået på den måde, at hun stadig skal mærke at I står fast på at hun trygt og roligt kan sove, at I er der, passer på hende osv.
Jeg nævner dette fordi du f.eks. skriver at hun helst vil have at I går i seng samtidig med hende og helst at I også tager jeres nattøj på - det lyder også rigtig hyggeligt, så det kan jeg godt forstå hun ønsker - men sådan er virkeligheden ofte ikke. Og her er I nødt til at forklare hende igen og igen, at I har noget praktisk at lave, når hun skal sove. I kan ikke sove nu, fordi tiden skal bruges på kedeligt arbejde.
I skal naturligvis prioritere at bruge tid på sengekanten om aftenen og hun må gerne blive puttet i sin egen seng, som hun naturligt godt kan sove i og har været glad for. Hvis hun er helt ulykkelig og kun vil sove hos jer, så må hun det - men så er det på en madras på gulvet, for I skal kunne være i jeres seng, når det bliver jeres sengetid:)
Hun kan få læst historie, I kan tale lidt om dagen, synge en sang osv. Og hun kan også få en sovebamse at putte sig med. Så putningen er dejlig og noget hun naturligt ser frem til. Og derefter så synes jeg at I skal forklare hende at I skal lave noget praktisk. Det kan være du har noget arbejde på computeren, som du kan sætte dig og lave eller det kan være at du stiller dig lige uden for hendes værelse, så hun stadig kan se dig og stryger tøj, lægger tøj sammen eller lignende. Hun skal kunne se at det er rigtigt - at du har noget kedeligt at lave.
Du skal ikke sige til hende "du skal sove nu", for så vil hun kæmpe imod og sige "jeg kan ikke sove" og hun behøver ikke sove (jo det gør hun, men det skal du ikke sige til hende:)). Du kan f.eks. bekræfte "jeg ved godt at det er svært, det er okay", "du behøver ikke sove, bare hvile dig" så hun på den måde ikke oplever det at sove som et pres. Og så skal du lave noget praktisk imens, så du er der, så hun stadig kan se dig, så hun stadig fornemmer at du ikke går fra hende og lader hende alene, men så du/I samtidig også sætter lidt regler for, hvordan det foregår, når hun er lagt i seng. I sidder ikke og hygger jer i stuen, der er ikke noget hun går glip af, I har kedelige og praktiske ting at lave.
Fordelen ved at stryge tøj og lægge tøj sammen, så hun kan se dig, er også at du kan bruge dette som undskyldning for at gå frem og tilbage. Du kan sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen" eller lignende og det gør du så. Hun kan se at det passer og du stiller ingen krav om at hu skal sove. Det er noget helt andet at sige "jeg henter lige noget tøj, så nu går jeg" end at sige "du skal sove nu, så nu går jeg". På den måde kan du stille og roligt udvide metoden og være væk i lidt længere tid af gangen og stadig betrygge hende med at du jo er der, at du ikke er gået fra hende. Hun kan også kalde og du kan komme ind til hende, putte hende, kysse hende godnat igen, betrygge og berolige osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske