Brev:
Der er kuk i vores datters søvn
4. oktober 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Der er kuk i vores datters søvn
Kære Helen,
Efter et godt stykke tid uden brug for hjælp, melder vi os igen. Der er kuk i vores datters søvn :-)
Marie blev 3 år i juli og siden juli er der sket meget, som jeg vil fortælle om, for det har jo helt sikkert en indflydelse på hendes nu dårlige nattesøvn, som jeg vender tilbage til.
Marie trives her i Chile, hun er dygtig til sproget og kan nu føre samtaler med folk, hun møder. Hun er jo meget udadvendt.
I forbindelse med Maries fødselsdag var vi på ferie i Danmark i to uger. Marie nød det meget, men hun savner især min mor og far. Dem har hun snakket meget om, og om vi ikke bare kan tage hen i sommerhuset igen. Men det bliver ikke noget vi kan før engang til næste år.
Vi skyper meget med familien og har billeder oppe af dem og snakker i det hele taget om familien derhjemme.
Da vi kom hjem fra ferie, gik vi i gang med at lede efter en ny lejlighed. Vi har desværre store problemer med skimmelsvamp i den nu gamle lejlighed, selvom det var et nyt byggeri, og vi synes, Marie havde været meget syg denne vinter (vi har vinter, når i har sommer :-) )
Derfor ville vi finde noget andet. Vi har fundet en meget bedre lejlighed, som også er meget tættere på børnehaven. Men det er da et stor skift alligevel for vores datter, det er vi klar over. Vi har boet her i 5 uger nu.
I børnehaven er Marie i forbindelse med, at hun blev 3 år, flyttet permanent over i stuen med de store børn fra 3 til seks år. Hun havde opholdt sig meget allerede før, da hende der leder og ejer børnehaven taler tysk, og det har altid været Maries tryghedsgaranti i børnehaven, da tysk jo ligesom dansk er hendes modersmål. Lederen af børnehaven arbejder mest i stuen med de store børn. Flytningen gik let, da hendes bedste veninde også blev 3 i juli og flyttede med. Desuden er flytningen ikke så voldsom stor fysisk, da det er en lille børnehave med 35 børn i alt på begge stuer.
Det er i det hele taget en meget tryg børnehave med 6 fuldtidspædagoger, skemalagte aktiviteter blandet med fri leg. Vi forældre får hver søndag et skema med næste uges aktiviteter, så vi er forberedte og kan fortælle vores børn, hvad der skal ske henne i børnehaven. Det er virkelig et godt og trygt sted.
I forbindelse med flytningen af stue er Marie blevet bevidst om, at hun nu er ”stor”. Det har betydet, at hun ikke længere vil bruge sut. Hun meddelte mig fra den ene dag til anden, at det ville hun ikke mere, og det er gået fint.
Hun vil heller ikke længere sove til middag, da hun var den eneste af de store, der skulle sove. Jeg kan godt følge hende, men synes faktisk stadig hun har brug for det. Så de dage, hvor den er helt galt, holder jeg hende hjemme, så hun kan få sovet, hvilket hun for det meste også gør.
Det sidste er, at hun ikke længere vil bruge ble. Jeg skrev til dig vedr. det tema i starten af dette år, men det vidste sig hurtigt at hun ikke var fysisk klar, da jeg prøvede at tage bleen fra hende. Hun kunne max holde sig en halv time. Nu kan hun holde sig noget længere, og jeg har indført faste toilettider om morgenen og aftenen det sidste stykke tid. Hun kan ikke holde sig tør i 3 timer. Vi roser hende altid for at sidde på toilettet eller potten (hvad hun har lyst til.) Hun er så småt begyndt at kunne sige, nu skal jeg tisse, og så når vi på toilettet, det når vi ca. halvdelen af gangene.
Jeg synes, der var sket lige lovlig meget i min datters liv, og jeg er derfor ikke for begejstret for, at hun nu vil af med bleen. Men nu er hendes bedste veninde begyndt at blive vendt af med bleen, så det vil Marie også! De første dage gik ikke så godt og efter to dage med 6 par våde bukser på ligeså mange timer, sagde jeg stop. Egentlig prøver man herover på den måde i to uger, og hvis barnet ikke er blevet renlig, så venter man nogle måneder. Det er i hvert fald måden de gør det på i de fleste daginstitutioner. De følger børnene på toilettet rigtig ofte og roser dem meget. Men som sagt sagde jeg stop efter to dage, da jeg synes det var for meget, fordi Marie samtidig sover så dårligt om natten, eller rettere er dårlig til at falde i søvn. Og jeg synes jo, at sådan et projekt kræver et veludhvilet barn.
Men hver morgen siger Marie, at hun kun vil have underbukser og bukser på henne i børnehaven, det fortæller hun også pædagogerne. Jeg har derfor givet lov til, at de prøver igen. Det er gået noget bedre de sidste to dage. Kun to uheld henne i børnehaven og to her hjemme.
Jeg synes, jeg var nødt til at komme med den lange smøre, før jeg når til det, der egentlig er sagens kerne, nemlig nattesøvnen.
Ca. to måneder inden Marie blev 3 år, begyndte hun at blive mørkeræd. Det løste vi dog med en dimmer til lamperne. Men da vi var på ferie, blev Marie bange for myg og fluer – og jeg kan jo forstå ud fra din brevkasse, at det er helt normalt for alderen:-)
Vi kunne dog godt forklare hende, da vi kom hjem, at vi boede højt oppe i et højhus, og så højt kan myggene ikke flyve op :-)
Men de sidste 3-4 uger, har Marie ikke kunne sove med mindre jeg (og kun mig) sad og holdte hende i hånden. Det er blevet værre og værre, så jeg har måttet sidde ved hende op til halvanden time ad gange, når hun skulle falde i søvn, OG når hun vågnede om natten. Hun har i kraft af, at hun har sløjfet sin middagslur i forvejen brug for ekstra søvn, og det får hun bestemt ikke.
Jeg prøver at være meget forstående overfor hende, og jeg giver hende meget tryghed, det ved jeg. Men så snart hun er træt, skal hun mærke mig hele tiden. Det betyder, at hun nu har sovet i vores seng den sidste uge ved siden af mig, og at far ligger på gulvet på en madras.
Når hun skal falde i søvn, får hun som altid læst en historie, hun vil helst have jeg gør det, men hvis far gør det, går det også an. Bagefter skal en af os (helst jeg) ligge mig ned i sengen med hende. Hun vil have, at vi tager pyjamas på. Så skal vi ligge og holde hende i hånden eller om hende til hun falde ri søvn. Det tager bare laaaaang tid de fleste dage. Hvis vi er heldige, tager det et kvarter, men ofte er vi oppe på over en time!
Hun ligger og kigger og kan eller vil bare ikke falde i søvn, selvom hun er meget træt. Hun får i øjeblikket ofte ikke mere end godt 11 timers søvn på et døgn, på dårlige dage kun 10.
Hun vågner mellem 7.15. og 7.45 om morgenen, så kommer hun på toilettet, spiser osv. Vi har i det hele taget god tid, og går først hen i børnehaven ca. 2 timer senere
Hun spiser til middag derhenne ved 1230 tiden, og jeg plejer at hente hende mellem 15.00 og 16.00.
Hun spiser så sin eftermiddagsfrugt på vejen hjem – hun har den altid med, da det af og til sker, at jeg først kan hente hende kl 17.00, men det er ikke særlig tit.
Derhjemme leger vi og hygger – alt efter, hvor træt hun er.
Vi spiser ved 18.30-tiden – uden far, som først er hjemme en time senere. Kan jeg mærke, at hun ikke har spist godt, tilbyder jeg hende havregrød efter vi er færdige med maden.
Hun kommer i øjeblikket i seng kl 19.30-20.00, før i tiden da hun havde middagslur var det en halv time senere.
Hun falder som sagt bare ikke så godt i søvn, selvom hun er meget træt - Synes, det er slemt de dage, hvor hun først sover mellem 21.00 og 21.30!
Desuden synes jeg, det er suboptimalt, at hun ligger i vores seng. Hun har nemlig altid været meget glad for sin egen seng, og har vi haft hende i vores seng før i tiden, har hun selv bedt om, at komme tilbage til sin seng.
Jeg kan dog mærke, at hun har virkelig brug for trygheden fra os, og jeg har det rigtig skidt med bare at lade hende ligge og være ked af det, selvom jeg er frustreret over, at hun ikke falder i søvn. Jeg gik fra hende her i aftes (for første gang) i ca 30 sekunder, efter at jeg havde ligget med hende i en time. Det gør jeg ikke igen, for hun blev så ked af det. Jeg er bare ked af denne situation med hendes nattesøvn. Synes, det er synd for hende, og jeg er godt frustreret.
Skal lige siges, at de henne i børnehaven, siger hun er glad som altid. De har fleres gange rost vores opdragelse, fordi den er mere konsekvent og med en mere struktureret dagsrytme, end man bruger herover. De siger, Marie er et glad barn, der er meget i ligevægt.
Men Helen, jeg har brug for dine input til det her med søvnen, som jeg er helt sikker på både hører alderen til, men også fordi vores datter har oplevet lidt for mange nye ting på kort tid.
Mange hilsner,
Sanne