Svar: Svær at putte
3. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og dine pæne ord om min bog om søvn :)
Det er super godt at I har mulighed for at give jeres dreng korte dag i vuggestuen og det lyder super fint, at I lige nu forsøger at arbejde med en rytme, hvor han puttes lidt senere og sover lidt længere. Det lyder meget fint.
Jeres dreng er i separationsfasen og det betyder at han både har en stor motorisk uro og også er ekstra tryghedssøgende. Han har rigtig svært ved at lægge sig ned og slappe af, finde roen i kroppen. Han er rigtig godt igang med at øve sig i at bevæge sig ud i verden, opleve, rejse sig, sætte sig, studerer hvordan det hele fungerer og han øver sig både om dagen og om natten - og netop tremmesengen er god at øve sig i, for han kan trække sig op ved tremmerne. Desværre kan han endnu ikke finde ud af at sætte sig ned - og en måde at hjælpe ham på er derfor at træne dette om dagen. I takt med at han motorisk bliver dygtigere om dagen, så vil han også kunne det om natten - men lige nu øver han at trække sig op, op, op og det er helt okay.
Når I putter ham, skal der derfor være plads til at han lige tumler lidt rundt, øver sig i at trække sig op ved tremmerne, bruger sig selv motorisk. Det er helt naturligt at børn i jeres drengs alder ikke kan overgive sig til søvnen med det samme, men at de har brug for tid til at "brænde lidt ekstra energi af" inden de skal sove. Derfor er det en god idé at I nu prøver at putte ham i seng efter godnatgrøden. Han må godt tumle lidt omkring og I skal så vurdere om I skal blive der eller om det vil være okay at gå.
Hvis han græder, når I går, så skal I naturligvis være hos ham. Hvis han rejser sig, strækker armene op mod jer og signalerer "tag mig op", så skal I naturligvis tage ham op, sidde med ham, berolige ham og så først putte ham igen, når han atter viser sig parat. Hvis han tydeligt har brug for at I er der, så skal I være der.
Men han kan godt have brug for muligheden for at tumle lidt omkring inden han skal sove og hvor det at I sidder der kan øge hans lyst til aktivitet. Og her kan det være helt okay at gå lidt fra ham, netop for at give ham mulighed for at koble lidt fra og finde ud af, mærke på sig selv at det nu er sovetid. I behøver altså ikke sidde der til underholdning, men kan gå kortvarigt og når han så viser sig parat til at sove, så skal I naturligvis være der for ham.
Han har en alder, hvor han har brug for at se jer for ikke at føle sig forladt og derfor er jeg ikke tilhænger af at man går og er væk i længere tid, jeg her heller ikke tilhænger af at man forlænger tiden fra man går og til man kommer tilbage. Jeg anbefaler normalt et interval på 3 minutter og jeg anbefaler også at man altid går tilbage, selvom barnet ikke græder. Når I går er det ikke for at lære ham at sove, men faktisk for at vise ham at I stadig er der, at I ikke er forsvundet, samtidig med at I giver ham mulighed for selv at finde ro.
Og fysisk ro har han sandsynligvis brug for, så I må godt stå ved ham, holde hænderne på ham, så han mærker tyngden og varmen fra jeres hænder og på den måde får slappet af og overgivet sig til søvnen.
Så hos jer vil mit råd være at I starter med godnatgrød osv. som I plejer, herefter lægger ham i seng og så skal I prøve at vurdere om I skal sidde hos ham, holde ham i hånden, synge lidt, kærtegne osv. og han så falder i søvn netop fordi I er der, eller om I skal gå fra ham i få minutter, vende tilbage, hjælpe ham med at blive lagt ned, puttet, beroliget osv. igen sidde hos ham eller gå lidt igen - stille, roligt, kærtegnende, omsorgsfuldt og hele tiden vurdere om han har brug for at I er der, eller om han har brug for at "brænde lidt energi af" alene, før han er parat til at sove. Han skal ikke på noget tidspunkt være utryg, men ha kan godt have brug for lidt alenetid, før han er klar til at sove og når han så er klar, så skal I naturligvis være der for ham :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske