Svar: Farvel til sut og bamse
3. oktober 2012
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har fået trappet rigtig fint ned med sutten og planen om at sende den til julemanden er i mange familier en rigtig god idé. Alle børn der skriver til julemanden får et brev retur :)
Men hendes puttebamse skal hun have lov til at beholde. Det er hendes tryghed og hun bruger bamserne som substitut for jer. Hun har altså bamsen hos sig og kan trøste sig med den, når I ikke er der, og det er vigtigt for hende at have denne mulighed for tryghed.
En sut kan påvirke hendes tænder og hendes sprog. Samme risiko er der ikke ved en bamse. Hun kan bruge bamsen længe og det skal hun have lov til. Stille og roligt vil hun naturligt bruge den mindre og mindre - men rigtig mange piger, langt op i skolealderen vil have en bestemt bamse som de putter med om aftenen. Hvis man holder pigefødselsdag med overnatning, så kommer stort set alle pigerne med en sovebamse - og det skal de have lov til. Så puttebamsen, den må jeres datter meget gerne beholde. Den kan godt være at den på et tidspunkt bliver udskiftet til en anden model og det er så også helt fint, men lige nu er hun tryg ved sit bamse-hoved med klud og den skal blive der :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske