Svar: Ked af det om natten
3. oktober 2012
Alder:
15 mdr.
Kære Guldklumpens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at flere ting spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig. Så må du prøve at vurdere om det mon er det ene eller det andet - eller måske snarere en blanding af flere ting ... :)
For det første har din datter været syg og har i den forbindelse naturligt haft ekstra behov for trygheden og nærhed - og også brug for væske i løbet af natten. Det er rigtig godt, at du har været der for hende og nu hvor hun igen er rask, skal du naturligvis forsøge at sikre hende væske nok i løbet af dag og aften, så du med sikkerhed ved at det ikke er derfor hun vågner. Nogle børn kan i denne alder have glæde af en drypfri kop i sengen med lidt vand. Så kan hun om natten selv tage sig lidt at drikke, hvis hun er tørstig ...
Du skal også være opmærksom på, hvorvidt du skal tage hende op om natten, eller forsøge at få hende videre i søvnen uden at blive flyttet. Hun er naturligt mere bevidst nu og kan godt få en vane med at vågne, fordi hun lærer at komme op og blive båret rundt i din favn. Prøv om du kan sørge for så lidt aktivitet som muligt, når hun har brug for dig. Ikke tænde lys, ikke tænde musikken, ikke gå rundt med hende - men blot prøve at få hende videre i søvne i hendes seng eller du kan lægge dig med hende og I kan sove sammen, for at hun får nærheden, men stadig hjælpes til at sove videre. Så der så vidt muligt ikke sker andet end at du viser hende at du er der, beroliger hende med dine hænder og kærtegn og så sover I videre.
Hun er aldersmæssigt lige på grænsen til at kunne forstå, at hun ikke er forladt, når I går. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de rigtigt forstår dette og indtil da tror de man er væk, når de ikke kan se en. Derfor kan hun godt have behov for at mærke dig, se dig, for at vide at du er der. Hun er adskilt fra dig om dagen og det er naturligt svært for hende også at skulle "slippe dig af syne" aften og nat. Men samtidig har hun også en alder nu, hvor hun jo stille og roligt begynder at forstå at du ikke er forsvundet fra hende og det kan også være værd at udnytte - netop ved at du f.eks. vælger at sove i din egen seng, men naturligt viser hende at du er der og kommer ind til hende, når hun har brug for det.
For nogle gange protesterer hun også når du tager hende op, det er ikke det hun har brug for og jeg tænker at det måske også kan handle om at hun nogle gange græder og reagerer som næsten vågen, fordi hun drømmer. Det kunne godt lyde som om at hun har et mildt anfald af natteskræk.
Natteskræk er ikke det samme som mareridt. Natteskræk opstår i den dybeste søvn og det betyder at jeres datter sover, når det sker. Hun vil græde, nogle gange skrige og når I kommer ind til hende, så sidder eller står hun måske op i sengen og ser vågen ud. Men når I prøver at trøste hende eller berolige hende, så skubber hun jer væk, hun virker konfus, vrøvlende og kan tydeligt ikke rigtigt fornemme at I er der for at hjælpe hende, trøste hende. Natteskræk opstår ofte omkring 1.5 års alderen, men kan godt komme tidligere og også senere ...
Hvis et barn vågner med mareridt, så skal man tage det op, trøste det, holde om det, berolige, give lidt vand osv. Men hvis et barn har natteskræk, så skal man så vidt muligt ikke tage det op, men i stedet hjælpe det videre i søvnen. Du skal ikke snakke for meget med hende, da du så let bliver en del af hendes drøm, men prøve at lulle hende i søvn igen netop med hænder, kærtegn og din nærhed. Netop fordi anfaldet af natteskræk opstår imens hun stadig sover.
Du skal naturligvis være opmærksom på om hun kan have ondt i ørerne eller græde af andre årsager. Hun har jo været syg og det er årstiden for diverse sygdomme lige nu.
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der kan spille ind hos jer og når du kender årsagen, så er det nogle gange og lettere at finde ud af, hvordan man så skal reagere .. :)
Med hensyn til alternativ til havregrød, så kan du lave flerkornsgrød til hende. Du kan variere mellem alle typer korn, gryn, mel og flager. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskabet natten over. Prøv dig frem med forskellige blandinger og se om hun kan lide noget af det ...
En flerkornsgrød kunne f.eks laves ved at blande havregryn, hirseflager, boghvedeflager og rugmel .. Men du kan variere på kryds og tværs :)
Din datter må lege med legetøj, de ting I har i jeres hverdag - grydeskeer, piskeris osv. Hun må hoppe på puder på gulvet, tumle omkring i sofaen, sengen osv. Hun må gøre præcis det du synes hun har glæde af og trives med, så længe hun udvikler sig godt og har det godt :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske