Svar: Min tavse pige
2. oktober 2012
Alder:
4 år, 10 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Nogle børn vælger ikke at tale med andre børn og taler kun med de voksne. Andre børn taler kun med andre børn og taler ikke til voksne ... Der kan være mange grunde til dette og jeg har i mit virke som sundhedsplejerske et par gange mødt børn, som havde det man kalder for "selektiv mutisme".
Børn med selektiv mutisme er ofte gode til at tale og i det hele taget gode til at bruge sproget og det er meget typisk, at de taler med deres forældre og nogle gange også nogle få udvalgte andre.
Selektiv mutisme kan godt forekomme hos børn som i øvrigt fungerer helt normalt på alle andre områder. Men når barnet har denne "dysfunktion", som det hedder, så taler de som sagt rigtig godt, men taler kun med udvalgte personer og er således helt mutte (mutisme)/tavse, selvom andre henvender sig direkte til dem ... Som jeg læser dit brev, så er jeres datter generelt tavs overfor voksne. Også nær familie og venner, som hun kender godt, taler hun ikke med. Og du nævner, at når pædagogerne i institutionen henvender sig til hende, så svarer hun ofte med nik eller ved at pege.
Jeg synes du skal ringe til børnepsykologen i kommunen, som kender til denne problemstilling. Der er koblet en psykolog til børnehaven, som din datter går i. Det er vigtigt at tale det igennem med netop en psykolog, for at få vurderet om din datter har brug for ekstra støtte og hjælp. De fleste børn vil vokse fra det, men det kan tage flere år og hvis man kan bryde mønsteret nu, så kan det være rigtig godt. Det vil naturligt hæmme din datter, hvis hun i skolen til næste år, ikke taler med nogen. Så jeg synes din bekymring er relevant.
Jeg ved godt at det kan virke lidt hårdt sort på hvidt at læse "du skal ringe og tale med børnepsykologen i kommunen", men selvom det kan være både hård og svært, så er det en god idé. Det kan godt være at han eller hun vil sige, at det skal man se an - men det vil være godt at drøfte det igennem, så du ved, hvor I står.
Rigtig meget held og lykke med det hele - og et stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske