Brev:
Artig pige, som er lidt slikken
1. oktober 2012
Alder:
3 år, 7 mdr.
Artig pige, som er lidt slikken
Kære Helen.
Skriver til dig ang vores datter på 3 1/2 år... Hun er en dejlig glad pige og vi får altid at vide hun er så god i børnehaven osv. Men nogle gange er jeg bange for hun er "for god".
Som mindre og til tider stadig har hun været ret højrøstet, når noget ikke gik som hun ønskede. Først efter vores søn er blevet stor og han er begyndt at skubbe, slå og sparke, er det gået op for mig hun altid har "brugt munden". Hun har vitterligt aldrig gjort nogen noget og er heller ikke en pige der bare gør noget. F.eks tage slik eller spille på Tlf som er det der diskuteres mest for tiden. Men hun plager og blir ved og blir ved, hvorimod vores søn bare tager det han vil ha...
Lige sådan kommer hun aldrig hjem og har lært bandeord som man tit hører. Men fortæller forarget hvad de andre i bh har sagt og gjort. Hun er så småt begyndt at lege med lidt veninder privat, hvor vi mødre har været der, og kan mærke hun hele tiden giver efter, hvis den anden vil ha hendes dukke f.eks så giver hun den bare og tager en ny.
Lige sådan hvis lillebror sætter i skrig over en ting Så giver hun efter og lader ham få det. To gange har venners børn startet i børnehaven, hvor vi som en naturlig ting har sagt at nu startet xxx i bh og så kan du snakke lidt med hende, så hun har en at lege med og så det ikke er så svært osv. Efterfølgende har jeg set det nok var helt forkert fordi hun tager ansvaret for meget på sig og når barnet så er faldet til gider de måske ikke lege med hende mere mig. "Bedsteveninden" har åbenbart også sagt at hvis du leger med den og den vil jeg ikke lege med dig... Og så er hun helt i klemme fordi hun vil gøre det så godt for alle... Jans se det er helt forkert og jeg skal hjælpe hende på et andet spor, så hun står lidt mere fast og jeg skal slet ikke lægge sådanne ting på hende, når hun taget det så bogstaveligt. Er det hendes selvværd den er gal med? Hvordan kan jg hjælpe hende til at blive stærkere??
På hjemmebane er der dog ikke sådan noget. Vi har bestemt de diskussioner der nu er med en 3 årigt, hvor hun er ganske stædig og afprøver os hvor langt hun kan gå...
Og en ting mere er at hun har en ekstrem sød tand.. De får fredagsslik og fra lørdag morgen spørger hun hvornår det er fredag... :-) i sommer har de fået en is af og til og kan også finde på at give hende et tyggegummi eller lign en sjælden gang, men hun får langt fra noget hver dag. Alligevel spørger hun til slik og is dagen lang og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hun får aldrig et nej vendt til et ja, så det er ikke der den ligger. Synes også hun spiser godt og varieret og stadig 3 hovedmåltider og så frugt med lidt knækbrød el lign både formiddag og eftermiddag. Inden sengetid deler de en banan og får mælk og de dage de ikke har spist så meget blir bananen erstattet af havregrød med en smule kanel hvilket er et kæmpe hit.
Hvordan tackler jeg den store sukkertrang? Skal dog siges jeg altid selv har været slikken, men går jo ikke og spiser det, men kan det bare være arveligt eller hvad?
Håber du har lidt friske input til vores "lidt for artige" pige som er lidt slikken :-)
Kærlig hilsen
D.