Svar: Vanddrikkeri om natten
1. oktober 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Zarah
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med graviditeten, hvor dejligt med et lille julebarn ... :)
At indtage 300 ml vand i løbet af natten lyder ikke udelukkende som vane, men lyder også som et reelt behov. Det er en ret stor mængde vand og jeg tænker derfor at det hos jer vil være bedst, hvis I begynder at skrue ned i mængden, så han vænnes til at drikke mindre og mindre.
En måde at gøre dette på kan være at give ham mindre i koppen hver gang. En anden løsning kunne være en drypfri kop i sengen, så han selv kan have vand hos sig, tage det hvis og når han vågner. Det vil gøre at I ikke behøver stige op flere gange om natten og dermed ikke får jeres nattesøvn spoleret. Det vil også gøre det muligt for jer at skære ned i mængden, så der er mindre og mindre vand i koppen.
Samtidig skal I naturligvis sikre hans behov for væske i løbet af dagen, men det lyder som om at I er opmærksomme på dette.
Jeg tænker at det er bedre at skære mængden ned stille og roligt og vænne ham til at drikke mindre og mindre om natten, fremfor at give ham "en kold tyrker", hvor han naturligt bliver frustreret og ked af det, når han reelt føler tørst ... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske