Svar: Vågner om natten
30. september 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Matilde
Tak for dit brev :)
Der kan være flere ting der spiller ind på jeres datters natlige opvågninger og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)
For det første er jeres datter jo i separationsfasen og derfor rigtig godt igang med sin udvikling. Det giver både fysisk og mental uro om natten. Samtidig er hun startet i vuggestue og dette påvirker naturligt både den udviklingsfase hun er i og vil naturligt give ekstra natlig uro, fordi hun drømmer ekstra meget. Samtidig øger det hendes behov for at være jer nær, hun har ekstra meget brug for at mærke jer og se jer, for at føle at hun ikke er ladt alene, at I stadig er der for hende.
Derudover så spiller dagens rytme også ind. Og hvis jeres datter f.eks. når at tage en powernap i bilen eller bag på cyklen, når I henter hende om eftermiddagen - ja så kan dette gøre at hun får en opvågning mellem kl 2-4 om natten ... Det er ikke altid man kan gøre så meget ved dette, for hun vil naturligt være ekstra træt lige nu, hvor hun køres ind i institutionen og selvom hun nu har været der i ca. 1 måned, så er det måske også nu, at hun begynder at fornemme at det her er hver dag, det er ikke kun sjov, det er hele tiden ... :) Derfor bliver hun naturligt ekstra træt og kan af den grund også have ekstra brug for jer og jeres kontakt.
Sygdom kan spille ind. Hun kan naturligt godt blive syg i forbindelse med vuggestuestart og kan godt vågne om natten fordi sygdom er på vej, fordi hun har ondt i ørerne eller andet. Også tandfrembrud kan påvirke nattesøvnen.
Nogle børn nyder også den natlige stilhed og kan have en periode, hvor de vågner, ligger og pludrer og egentlig har det okay. Og det er i orden. Det går ofte over af sig selv igen.
Det er generelt vigtigt at I prøver at hjælpe hende til så fast en rytme som muligt, hvor hun sover til samme tid om aftenen og kommer op til samme tid om morgenen, ligesom hun vil have godt af både at få en formiddagslur og en middagslur. Og så vil det være rigtig godt at hun så vidt mulig ikke når at powernappe om eftermiddagen - men måske har hun brug for det netop fordi der udviklingsmæssigt sker meget og hun naturligt er træt lige nu ...
Og så skal I naturligvis give den tryghed og nærhed, som hun viser behov for og forsøge at vurdere, hvorvidt I skal være der og hjælpe hende videre i søvnen eller om det er bedre at hun prøver selv - præcis som I gør. I skal sikre jer at hun ikke er syg og I skal så vidt muligt forsøge ikke at skabe nogle rutiner, som på sigt kan være uhensigtsmæssige. Det er således ikke nogen god idé f.eks. at tage hende op, begynde at give flaske, gå i stuen eller begynde at underholde hende, det er vigtigt at I holder fast i at det er sovetid om natten :)
Og så må I se tiden an og se om ikke det ændrer sig stille og roligt ... Det lyder som en periode I lige nu skal igennem :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske