Svar: Mængden af mælk i løbet af døgnet
30. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev, dejligt at I kunne bruge mit tidligere svar :)
Det er naturligvis altid lidt svært at sætte helt præcise mål på børns indtag af mælk, for børn er jo forskellige og nogle drikker meget og andre mindre. Men generelt vil jeg sige at mængden af mælk i løbet af døgnet, normalt vil passe sådan her:
Under 4 måneder gives 1/6 af barnets vægt. Det vil sige at hvis barnet vejer f.eks. 6000 gram, så gives der 1000ml mælk. Vejer barnet mere, gives der mere, og vejer barnet mindre, gives der mindre.
Omkring 5-6 måneders alderen indtager de fleste børn ca 1000 ml mælk i døgnet, igen drikker nogle mere og andre mindre. Dette fordeles ofte over 6 amninger eller flasker og barnet får også små slurke vand af kop.
I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger eller flasker, svarende til ca 750 ml mælk. Derudover drikker barnet også vand af kop.
I 8-9 måneders alderen er det ofte passende med 3 amninger eller flasker, svarende til ca 600 ml mælk. Derudover drikker barnet også vand af kop.
I 10-12 måneders alderen passer det med 2 amninger eller flasker, svarende til ca 400 ml mælk. Får barnet mme vil jernbehovet være dækket på denne måde. Derudover gives også vand af kop.
Efter 1 års alderen bør barnets mælkeindtag være på mellem 350-500 ml mælk dagligt og væskebehovet dækkes derudover via vand af kop.
Når du giver din datter vand til maden og nogle gange som tørstslukker imellem måltiderne, så vil hun normalt drikke så hendes behov for væske dækkes fint. Hun vil naturligt hen af vejen blive bedre og bedre til at drikke af kop samtidig med at antallet af amninger og/eller flasker sættes ned.
Nu hvor din datter er 6 måneder, så må du gerne prøve at give ren grød uden at tilsætte frugtmos og bærmos, netop for at lære hende at spise mindre sød grød. Frugtmos kan i stedet gives som et lille mellemmåltid eller som lidt dessert efter et grøntsagsmåltid og hun kan også få frisk frugt i hånden at gumle på.
Det er rigtigt at især bærmos ofte skal tilsættes en del sukker, for ikke at være for surt. Derfor er det godt, hvis du kan variere mellem de frugter og bær du bruger, så sukkerindholdet naturligt også varieres og nogle gange måske kan undværes. Du kan med fordel bruge søde æbler - du kan spørge grønthandleren, hvilke æblesorter der er naturligt søde og gode til mos og på den måde lave æblemos uden at du behøver tilsætte særlig meget sukker. Du kan også, med den alder din datter har nu, f.eks. mose en blød og moden pære med en gaffel - så behøver du slet ikke tilsætte sukker:) Æblet Discovery er f.eks. et sødt æble, det samme er Rubens æbler, som jeg personligt vældig godt kan lide ... :)
En anden mulighed er at købe frugtmos på glas eller frugtbægre. De færdiglavede frugt og bærmos til børn er ofte ikke tilsat sukker. I stedet bruges naturligt søde råvarer og varmebehandlingen trækker sødmen frem. Du kan altså sagtens kombinere den hjemmelavede mad med den købte babymos ...
Derudover skal din datter jo også have grøntsagsmos og igang med kød og fisk i mosen og stille og roligt får hun rigtig mange smagsvariationer ind - og altså ikke kun det søde :)
Håber du kan bruge dette videre :) Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske