Svar: Svigtende lyst til fast føde
28. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Winnie
Tak for dit brev :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes at din datters manglende appetit skyldes tandfrembrud, en anden mulighed kunne være at hun er ved at blive syg. Når børn er smittet med en eller anden virus, så kan de første symptomer godt være madlede og efter et par dage, finder man så ud af hvorfor ...
En tredje mulighed kunne dog være lysten til at få mere rigtig mad. Din datter har en alder nu, hvor skemaden godt kan være lidt kedelig og hvor hun har brug for nye smagsoplevelser og også lyst til at spise mere selv. Og der er masser af mulighed for at imødekomme dette netop med den alder hun har nu.
Jeg vil anbefale dig at du begynder at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med og gumle på. Start gerne hvert måltid med mad i hånden, det stimulerer hende mundmotorisk, hendes lyst til at spise udvikles og hun vil være mere parat til skemaden, som du så følger efter med.
Det er helt fint at du er begyndt at supplere hende med lidt ekstra mælk i løbet af dagen, men pas på at det ikke fjerner appetitten. Når jeg anbefaler flaske sen aften og meget tidlig morgen, så er det netop fordi det sikrer hendes behov for mælk/væske uden at påvirke hendes indtag af mad. En flaske inden formiddagsluren kan naturligt godt påvirke hendes indtag af mad til frokost ... Og hvis hun generelt sover fra kl 20-08 uden at få mælk og hun dermed skal indtage sit behov for mælk/væske i døgnets øvrige 12 timer, så vil det naturligt kunne påvirke hendes indtag af mad. Der er ikke plads nok i maven til begge dele :)
Det er bedre at hun spiser ½-¾ dl grød eller mos og også får sine flasker, end at hun spiser større mængder mælk og ikke spiser sin skemad, eller at hun spiser så store mængder skemad, at hun ikke vil indtage mælk nok .. Det er en balance, som du skal forsøge at finde :)
Hun må få stort set alle fødevarer nu og jo mere smag og variation du kan give hende jo bedre er det. Du må gerne variere mellem den hjemmelavede og den færdiglavede mad, fordi det også giver ekstra smagsvariation og forskellig konsistens. Og om aftenen er det en rigtig god idé at du giver hende mad, der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Du kan med fordel give hende små bidder af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) og mos ved siden af, ligesom risretter også kan være rigtig godt nu, til at give lidt mere bid. Sovs er også en rigtig god idé,fordi det tilfører maden smag, det giver fedtstof og det gør også maden lettere at spise, hvis der er sovs - så er den ikke så tør.
Du kan give hende kogte grøntsager i hånden f.eks. et stykke kogt blomkål eller broccoli eller du kan give hende en kartoffelbåd bag i ovnen eller måske større stykker af rodfrugter bagt i ovnen. Og ved siden af det hun så sidder og gumler på, supplerer du med lidt på en ske :)
Din datter lyder til at være i god trivelsel, hun øver sig i at kravle og bruger sig selv motorisk både når hun er vågen og når hun sover og det er helt naturligt at hun drømmer meget og sover uroligt - og derfor småklynker i søvne. Men du skal naturligvis sikre dig at hun ikke græder om natten, fordi hun har ondt. Hvis hun f.eks. har ondt i ørerne, så vil dette ofte vise sig netop under søvn, fordi det øger trykket i ørerne, når hun ligger ned. Når hun kommer på højkant, så forsvinder trykket og dermed smerterne, så puttes hun igen, sover måske en times tid og så er det galt igen. Hvis du mistænker at hun kan have ondt i ørerne, så få en ørelæge til at tjekke hende :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske