Svar: Modermælkserstatning - behov og anvendelse
27. september 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Lad mig starte med at sige, at jeg bestemt ikke tror din dreng har manglet noget. Det lyder som om at du er meget opmærksom på hans mad og at han spiser varieret og får flere måltider i løbet af dagen - præcis som det skal være. Derudover har du ammet ham og det er sådan at calcium (kalk) fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet.
Det er rigtig fint at du nu gerne vil supplere med lidt mme, så han får dette indtil han bliver 1 år gammel. Han behøver ikke få flaske med den alder han har, men kan få mælk via sin mad, drikke mælk af kop, han kan få lidt tykmælk, spise sovs, ost osv. Det hele tæller med i hans mælkeindtag. Så længe du kan amme ham en gang dagligt er det fint, og når han så siger fra overfor dette, så må du give ham mælk på anden vis - sødmælk, surmælksprodukter og modermælkserstatning.
Jeg vil anbefale dig at du bruger mme i den grød du laver udelukkende til ham. Det vil sige at hvis han f.eks. får havregrød om morgenen, så kan du bruge mme i denne. Du kan lave grøden udelukkende på mme eller du kan lave det med vand og så tilsætte mme efterfølgende, for at gøre konsistensen så god som mulig. Laver du grøden udelukkende på mme, behøver du ikke tilsætte ekstra fedtstof.
Der vil naturligt ske et tab af vitaminer når grøden koges med modermælkserstatning, men det er uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer i barnets mad i øvrigt. Det vil dog højst sandsynligt være sådan at jo længere tid grøden koger, jo større tab af vitaminer vil der ske og derfor er min umiddelbare tanke at det ikke er så god en idé at lave risengrød på mme, fordi det koger meget længe.
Du kan lave grøden med pulverbaseret mme eller med drikkeklar mme. Hvis du gerne vil bruge pulver, så kan du på forhånd koge vand, iblande pulver og have det stående i en flaske i køleskabet og så kan du koge grøden med vand og tilsætte mme, ligesom du ville tilsætte sødmælk (hvilket du i øvrigt også kan vælge at gøre). Du kan også beregne mængden af pulver ud fra mængden af vand du bruger til at koge grøden op med. Hvis du f.eks. koger grøden med 1 ½ dl. vand, så vil der på pakken med mme stå hvor mange skefulde pulver der skal bruges til 150 ml og så kan du komme den rette mængde pulver direkte i grøden, når du koger den.
Jeg vil ikke anbefale dig at bruge mme i den mos og grød, som I andre spiser eller kan spise. Med den alder han har, vil det være helt naturligt at I som udgangspunkt spiser det samme. Skal I have f.eks. risengrød en dag, så ville jeg lave den med sødmælk og så kan I alle spise det samme. Mad der laves udelukkende på mme smager anderledes og kan meget hurtigt komme til at smage af det samme og jeres dreng skal have mad der smager af forskellige ting og som appellerer til hans lyst til at spise. Han skal opleve at spise det samme som I andre og ikke have specielle retter.
Det vil sandsynligvis være relevant at give ham jerntilskud til han er et år, da du ikke kan være sikker på at få 400 ml mme i ham dagligt og måske heller ikke behøver kæmpe for det - han kan godt trives med en amning dagligt, så længe det fungerer, mme i morgen- og natgrøden, og så i øvrigt få lidt sødmælk af en kop, en portion yoghurt, ost osv.
Håber ovenstående hjælper videre og også giver lidt ro med på vejen!
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske