Brev:
Modermælkserstatning - behov og anvendelse
27. september 2012
Alder:
10 mdr.
Modermælkserstatning - behov og anvendelse
Hej Helen
Jeg har en skøn dreng på næsten 11 måneder, som lige er begyndt i vuggestue.
Jeg har ammet ham 3-4 gange i døgnet indtil han var ca 9-9 1/2 måned, men efter en relativ hurtig nedtrapning, som egtl. bare er gået af sig selv ved at han ikke har været interesseret, eller at jeg simpelthen har glemt det (han har nemlig også to storebrødre der kræver mig lidt:-)), er vi lige nu nede på en enkelt amning om dagen nemlig om eftermiddagen, når han kommer hjem fra vuggestuen.
Jeg har nok ikke været for god til at få givet ham supplerende mælk i den periode, hvor amningen for alvor begyndte at trappe ned, og er derfor lidt bekymret for om dette kan have skadet ham - vi taler måske om et par måneder. Det skal siges, at han ikke viser nogle tegn overhovedet på at mangle noget, men jeg er bekymret for om det kan have nogen langtidsskadevirkning for knogler mv, at han ikke har fået MME eller andet mælk i et par måneder. Han vejer ca. 10 kg.
Han har aldrig taget sutteflaske, og jeg har prøvet nogle gange igen for nylig, hvor han afviser den. Derfor er jeg så begyndt at koge havregrøden om morgenen på drikkeklar MME - dvs. 2dl MME, 1 dl vand og 1,5 dl gryn. Om eftermiddagen får han som regel også en gang "pulvergrød", som jeg antager også indeholder mælk - også som regel af ca. 1,5 dl vand. I vuggestuen drikker de ikke mælk til maden, men grød mv. koges på mælk og der er mælk i supper mv.
Jeg vil gerne fortsætte med at give ham MME indtil han er et år istedet for så meget almindelig komælk, men han får dog mælk i maden i det omfang vi bruger det i vores madlavning og smør eller smøreost på brødet.
Er mængden tilstrækkelig eller skal han have mere MME? Kunne også forestille mig, at den ene tilbageværende amning snart bliver droppet, da han virker mere og mere ligeglad med den.
Herudover skal jeg spørge:
1) Må MME overhovedet koges med grynene?
2) Kan man koge risengrød (som jo skal koge en lille time) på MME?
3) Kan jeg bruge pulver MME istedet for drikkeklar (det er lidt dyrt i længden), og hvilken fremgangsmåde bruger man så mht. tilberedningen?
4) Skal jeg droppe jern-tilskuddet?
Da jeg jo er lidt bekymret for, om han får nok og om det kan have en skadevirning, håber jeg på hurtigt svar.
Tak