Svar: Får mit barn kalk nok?
16. juli 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Kalk eller Calcium findes hovedsageligt i mælkeprodukter, inkl. modermælk, modermælkserstatning og tilskudsblanding. Ca 60-70 pct. af calcium i modermælk absorberes, mod kun ca. 40 pct. fra modermælkserstatning. Man har derfor gjort indholdet i modermælkserstatning højere end i modermælk for at kompensere for den dårlige absorption fra modermælkserstatning.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger lyder at barnet fra 0-6 mdr. har et calciumbehov på 360 mg og fra 6-12 mdr. 540 mg. Det er en mængde der svarer til 1/2 - 3/4 liter mælk dagligt.
Hvis man har et barn med f.eks. mælkeallergi, og som defor får kost uden mejeriprodukter, så skal der gives calciumtilskud svarende til 500 mg elementært calcium dagligt.
Håber du kan bruge ovenstående. Ud fra din beskrivelse lyder din søn til at være dækket ind.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske