Svar: Er vågen om natten
8. september 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
Nogle børn vil, som en del af deres udvikling, have en periode, hvor de er vågne om natten - barnet er ikke ked af det, men ligger ofte og pludrer, øver sin stemme og har det rigtig hyggeligt - og det lyder ikke helt til at være tilfældet hos jer. Dertil kommer at dette ofte ses i 7 måneders alderen ...
Nogle børn vågner også om natten fordi de får deres skemad om aftenen og de vågner, fordi maven rumsterer for meget. De skal nedbryde for store mængder mad når de sover og det forstyrrer deres søvn. Mange starter med skemaden om aftenen, giver derudover både bryst og flaske, måske med vælling og det er for mange børn alt for voldsomt.
Du skriver at du har forsøgt med skemad både om aftenen og om dagen, uden at der har været nogen forskel. Det kan dog godt være en idé at se lidt på hele dagens rytme, fordi det naturligt også spiller ind på natten, hvornår jeres dreng sover, spiser og er aktiv i løbet af dagen.
Jeg sender dig derfor en plan for dagen, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover måske lidt videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Tidspunktet variere lidt efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flaske
Får dagens 3. lur som ofte er en powernap på måske 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat - evt. flaske, mange børn er 6 måneder før de kan undvære denne. En del børn har også en rytme hvor de får flaske kl ca. 20, igen kl 02 og 06 og det er også helt okay.
Samlet set vil jeres dreng gennemsnitligt have brug for måske 14½-15 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at han sover samlet 4 timer i løbet af dagen og 10-11½ time om natten. Det vil sige en formiddagslur på f.eks. 1 ½ time, en middagslur på 2-2 ½ time og en powernap sidst på dagen på ca ½ time. Hvis han sover mere om dagen, så vil nattesøvnen naturligt blive lidt længere og modsat, hvis han sover længere nattesøvn, så vil han sove mindre om dagen.
Hvis han allerede nu kan nøjes med to lidt længere lure i løbet af dagen, så kan det også være en idé at forsøge dette. Det at han ikke sover sin sidste powernap sidst på dagen, kan godt have betydning for opvågningen om natten. De fleste børn har dog stadig brug for deres tre lure i denne alder og har han det, skal han naturligvis have det:)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske