Svar: Kort søvn
7. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev og din skønne beskrivelse af din lille pige og hvordan dagene fungerer hos jer. Det lyder så fint det du fortæller og det lyder bestemt som om at hun stortrives på alle punkter :) Dejligt!
Mange børn vil i 6 måneders alderen begynde at sove en kort formiddagslur og det er helt okay. Det giver mulighed for at middagsluren bliver lidt længere og de dage, hvor hun sover en længere middagslur, vil hun naturligt springe den 3. lur over. De dage, hvor hun sover en kort middagslur, har hun brug for sin powernap om eftermiddagen og det er lige efter bogen:)
Du må gerne lægge dig med hende og amme hende, når hun skal sove, ligesom hun også kan få flaske. Begge dele fungerer rigtig godt for jer og det er super. Nogle gange vil hun vågne op efter måske 45 minutter, søge dig, få brystet og derefter sove videre. Andre gange vil hun sove længere tid kun med bryst eller flaske lige inden hun er puttet og det er fint. Den fleksibilitet skal der være. Det er super godt at hun er så glad for at komme i seng - uanset om det er din seng eller hendes seng. Det er de bedste forudsætninger for en god søvn fremover :) Tryghed er alfa omega.
Du beskriver en pige der udvikler sig rigtig godt, smiler, pludrer, bruger sig selv både motorisk og mentalt. Hun er glad, opmærksom - hun lyder til at have det rigtig godt og være rigtig godt med :) I kører ture i barnevognen, hvor hun kan sidde og kikke sig omkring, studere omgivelserne, mærke vinden i ansigtet og hun får naturligt lov til at ligge når hun viser behov for dette - også rigtig fint.
Den eneste ændring jeg vil foreslå er maden, hvor der nu skal lidt flere smagsoplevelser til og det vil også være rigtig godt at give hende mad i hånden. Nu hvor hun er 6 måneder må hun få stort set alt, naturligvis i en konsistens, som hun kan kapere.
Grød kan være havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Grøntsagsmos kan du lave af alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
I skal også igang med kød eller fisk i mosen og det bør koges eller laves i ovn. Du kan selv lave kød eller fiskeboller, som du har liggende i fryseren, men det vil også være udmærket at tage udgangspunkt i den mad du selv spiser, f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad du nu får og give hende det.
Netop i 6 måneders alderen er mad i hænderne et hit. Hun vil elske at få lidt at sidde med og gumle på, opbløde med spyt og suge saften ud af. Gummerne klør ofte fordi hun er ved at få tænder, og her er det rigtig dejligt med et stykke agurk eller en ristet rugbrødsbjælke.
En god tommelfingerregel er at hun kun får to grødmåltider dagligt, resten bør være grøntsagsmos. Det vil også være rigtig fint at du nu prøver at adskille grød og frugtmos lidt, så hun lærer at spise ren grød, der ikke altid er sødet og så frugten bliver givet som et lille mellemmåltid :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine tider, ser således ud:
Tidlig morgen 6/6.30: Vågner, kommer over i din seng og bliver ammet lidt.
Morgen 7.30-8: havregrød, evt. blandet med hirsegrød for at lette overgangen, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud, det afhænger af hvor meget mme hun får samlet i løbet af dagen), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Hveranden dag kan du også give øllebrød, for at vænne hende til det. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes evt lidt grød med frugtmos (husk max to gange grød dagligt), suppleres med frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Sover evt. eller springer denne lur over - det afhænger helt af hvor lang en middagslur hun har taget.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, udgangspunktet bliver mere og mere din mad. Vand af kop.
Flaske og ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg vi anbefale dig at læse to af mine bøger. Den ene "Helens bog om børn og mad" vil være god at læse fordi du der guides igennem måned for måned fra nu og til din datter er 18 måneder gammel. Du kan slå fødevarer op som du er i tvivl om, du kan finde dagsplaner, opskrifter osv.
Den anden bog er "Helens bog om dit barns udvikling". I den gennemgår jeg slavisk barnets udvikling fra 0-3 år og fortæller både lidt om hvad børn skal kunne og også hvordan de tænker, føler og oplever verden. Jeg tænker at den vil være god for dig at læse, fordi det vil være med til at give dig en ro omkring din datter og samtidig også give et indblik i, hvad næste skridt i hendes udvikling er ... :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske