Svar: Fedtstof - 4 mdr.
7. september 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev - det er et meget relevant spørgsmål du stiller :)
Lad mig lige slå en ting fast - det er langt bedre at give Laktulose eller Movicol til børn end at begynde med forskellige alternative olier, afkog eller andre ting.
Laktulose og Movicol er godkendte lægemidler. Det betyder at man kan give dette trygt til sit barn. Det er afføringsmidler der virker osmotisk, det betyder at de virker ved at gøre afføringen blødere. De går således ikke ind og sløver tarmen eller påvirker tarmens bevægelser.
Det er vigtigt at holde barnets mave- og tarmfunktion igang og ofte gøres dette bedst vil at holde mængden af skemad på et niveau, hvor barnet stadig får mælk/væske nok. Når små børn får problemer med forstoppelse i forbindelse med opstart af skemad, så skyldes det ofte at de får for meget fast føde og for lidt mælk. Når man starter op med skemad, er det vigtigt at det kommer som smagsprøver ud over det vanlige indtag af mælk - skemaden må ikke erstatte mælken.
Derudover er det vigtigt at barnet hjælpes med at mobilisere sig og bruge sig selv motorisk. Barnets mave holdes igang når man cykler med benene, når barnet hjælpes til at trille, dreje, tumle omkring osv.
Det er også vigtigt at man sammensætter maden barnet får hensigtsmæssigt, så barnet får grød, frugt og grøntsagsmos, som naturligt på sigt vil hjælpe barnets mave til at fungere godt og blive holdt igang naturligt.
Når barnet bliver 6 måneder anbefales at man begynder at tilbyde barnet fisk i grøntsagsmosen. Fisk er måden at give barnet de vigtige omega-3 fedstyrer og derudover giver fisk f.eks. også D-vitamin, Selen og Jod.
Det anbefales at man så vidt muligt sikrer barnets behov for forskellige vitaminer, mineraler og fedtstof via en varieret kost. Det anbefales at man bruger fedtstof i den hjemmelavede mad (med mindre man som du laver den udelukkende på mme) og at man her varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, så barnet får både smør, blandingsprodukter, plantemargariner og olier. Jo mere forskelligt, jo bedre er det. Smagsmæssigt vil jeg personligt nok foretrække et smørprodukt i grød og et olie/planteprodukt i grøntsagsmos :)
Du kunne godt overveje at lave skemaden med både vand og mme, og så tilsætte fedtstof selv, - det kan give maden en bedre smag og måske gøre at han synes bedre om den ... :) I forvejen får han jo erstatning via sine flasker og måske synes han det er lidt kedeligt at maden også smager af erstatning - så ved at lave skemaden med både vand og mme, så ville han måske synes bedre om det :)
Hvis du gerne vil sikre din dreng ekstra Omega-3 og 6, så vil jeg anbefale at du vælger et af de modermælkserstatninger, som har dette tilsat. På den måde sikrer du at han får lige præcis det han har behov for og ikke pludselig får for meget af et eller andet ... og dette uden at begynde at give ham ekstra olier af forskellige slags.
Med hensyn til at han lige nu spiser 3-5 skefulde grød, så lyder det helt fint og rigtig godt. Han er kun 4 måneder gammel og det tager tid. Overgangsperioden er lang, når man starter allerede i 4 måneders alderen og det kommer stille og roligt. Måske har han brug for en pause, måske har han brug for at smage noget nyt ... :)
Jeg anbefaler altid at man tilbyder skemad om dagen først og derefter introducerer det andet skemåltid om aftenen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur. jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng nogle gange sover to lange lure i stedet for 3 lure og det er helt okay.
Aften: Tilbydes her lidt smagsprøver på grøntsagsmos, men dette først når måltidet om dagen fungerer, vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Flaske
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner og kan slå fødevarer op hvis du er i tvivl om, hvad han må få hvorfor og hvordan det skal laves. Der er også opskrifter og mit forslag til hvordan man måned for måned kan øge barnets indtag med nye fødevarer og mad med mere og mere bid :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske