Svar: Madplan og daglige rutiner
6. september 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng er kommet rigtig godt igang med skemaden og det er rigtig dejligt. Det lyder også som om at det vil passe rigtig fint at I udvider menuen lidt, nu hvor han er 6 måneder gammel :)
En dagsplan lavet ud fra dine angivne tider vil se således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre til kl 6, hvor dagen starter
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til sin første lur ca kl 8
Formiddag 9.30: Kan evt. få lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Det afhænger af hvor lang hans lur er.
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Flaske og puttes til middagslur 12.30 som nu
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden. Flaske og sover herefter dagens 3 lur
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, som kan spises mere eller mindre i søvne. De fleste børn har brug for flaske her. Netop i takt med at skemaden kommer til at fylde mere og mere dagen igennem og mælkebehovet også stadig skal dækkes, vil mange børn trives bedst med flaske sen aften.
Når børn bliver 7 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til 4 flasker og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil således fremover være flasken morgen/formiddag og eftermiddag der forsvinder. I stedet erstattes her ofte med et mellemmåltid og det vil ofte være frugt eller lidt grød med frugt. Din dreng får lige nu kun 4 flasker og måske drikker han 200 ml hver gang og får derfor sit behov fint dækket. Hvis dette er tilfældet vil det således være rigtig fint at de fire flasker ligger kl 04, 12.30, 19 og 23. Det er tænkeligt at han, hvis han får flaske sen aften, vil ændre på tidspunktet om morgenen og det er okay. Det kan også være at han hører til de få som "bare" sover igennem og at han derfor vil trives med fire flasker f.eks. kl 04, 12.30, 16 og 19.30 ... :) Aldrig regler uden undtagelse.
Du må gerne give frugt som mellemmåltid - det bør netop gives sådan eller som en lille dessert efter lidt grøntsagsmos, fordi det ikke indeholder energi nok til at egne sig som et måltid alene. Giver man frugtmos før man giver grøntsagsmos, så er der en risiko for at barnet vil foretrække frugten og derfor anbefales det at bruge det som dessert. Frugtmos kan også bruges som topping på en grød. Frugt indeholder masser af vitaminer og det fremmer optagelsen af f.eks. jern. Frugt er også noget børn rigtig godt kan lide, det holder maven igang naturligt og det kan gives på mange måder og således også være noget, som barnet selv prøver at sidde og spise, gumle på og øve sig mundmotorisk på.
Ideer til frugt og bær, som børn også meget gerne må få er f.eks. æble, pære, banan, fersken, melon, blomme, svesker, jordbær, hindbær, stikkelsbær, solbær, kirsebær, brombær, kiwi, ananas, abrikos, mandarin og appelsin. De meget hårde frugttyper som æble er ikke egnet til at have i hånden, da de knækker let og barnet dermed kan få dem galt i halsen, her er det bedre med f.eks. en appelsinbåd, som barnet kan sidde og sutte saften ud af. Du kan til gengæld sagtens koge frugt og bær og lave en fin frugt- og bærmos. Du kan også købe frugtmos på glas, - for at variere lidt mere i smag og konsistens eller bare for at det skal være praktisk en gang imellem:)
Du kan give de lidt grovere grødtyper nu og det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. begynder med lidt havregrød eller øllebrød. Indholdet af gluten er stadig lavt i disse grødtyper. Stille og roligt kan du så udvide med flerkornsgrød og senere også mysligrød.
Lige nu vil det være rigtig fint at introducere en morgengrød og frugt til mellemmåltid og når din dreng så bliver 7 måneder, vil det være fint at introducere en grød om eftermiddagen, som erstatning for den flaske han får nu. Det er generelt en god idé at give 2 grødmåltider og 2 grøntsagsmåltider dagligt i den alder - og som tommelfingerregel max 2 grødmåltider dagligt, resten mos :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og vil derudover anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og guides hele vejen igennem måned for måned til dit barn er 18 måneder gammel.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske