Svar: Svært ved at falde til ro om aftenen - 3 mdr.
6. september 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tusind tak for dit brev og dine søde og pæne ord til mig om mine svar og måde at vejlede jer forældre på - tak!:)
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så ændrer de ofte både spise- og sovemønster. Din datter er nu langt mere opmærksom på verden, hun følger mere og mere bevidst med i hvad der sker omkring jer, hun bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed osv. Alt dette gør at hun meget let lader sig forstyrre, når hun skal spise. Hun ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Når dette sker, så kan man let komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn.
Derfor er det en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får mælk inden hun skal sove. Mælk skal indgå som et fast del af hendes putteritual. Og ja, nogle gange vil det være sådan at hun både får lidt mælk når hun vågner, men så får en tår at sove på, når hun så skal sove igen. Også selvom der måske ikke er gået mere end 1-1.5 time siden hun blev ammet sidst.
Du kan gøre det, at du ammer hende fra det ene bryst, når hun vågner, lader hende spise det hun viser behov for der, og herefter leger I, tumler I, pludrer I osv. Så skal hun skiftes og gøres klar til putning, du ammer hende her fra modsatte bryst og lader hende spise det hun har lyst til. Ofte vil hun blot tage toppen og det er helt fint, så falder hun til ro og du kan derefter putte hende. Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, leger, skifter hende og tilbyder så modsatte bryst inden hun igen skal sove.
Det at amme hende fra begge bryster mellem hver lur vil for det første øge din mælkemængde og samtidig vil det sikre hende en lidt længere søvn, fordi hun lige får lidt ekstra mælk. Og når hun puttes, så skal du prøve at gøre det lige der, hvor hun næsten sover helt - ikke er vågen.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må gerne være svøbt og du må gerne prøve med en sut og klud, som du allerede har. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Puttes hun i barnevognen, så tril den lidt frem og tilbage eller kør hende en tur, så hun på den måde lulles i søvn med lidt vugggende bevægelser. Det er helt okay.
Med den alder din datter har, vil det være naturligt, at hun nogle gange kun er vågen en time og så skal sove igen, men andre gange kan hun godt være vågen i 2-2½ time før hun skal puttes.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes - spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger. Mange børn er meget vågne om aftenen i denne alder og går meget sent i seng - f.eks. kl 22.
Sen aften: Ammes, spiser mere eller mindre i søvne
Midt nat: Ammes.
Hvis hun først på natten kan sove 4-6 timer uden mælk, så lyder det som om at hun er fyldt rigtig godt op om aftenen og hun må gerne sove et så langt søvnstræk. Det er rigtig dejligt for jer alle. Det betyder dog også at hun naturligt så vil spise hyppigere hen mod morgenstunden, fordi hun har sprunget et natmåltid over :) Så det du fortæller lyder helt normalt.
Det er en god idé at arbejde på en rytme med tre lure om dagen og behovet for mælk inden søvn holds ved. I takt med at hun bliver gammel nok og parat til skemad, så vil rytmen være sådan, at hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og så får mælken inden hun skal sove. Så på den måde er planen også lavet, så den vil have god virkning i forhold til tiden fremover.
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor jeg netop beskriver denne alder og deres vågenperiode om aftenen osv.
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske