Svar: Sover uroligt
5. september 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Da jeres datter har sovet rigtig godt om natten siden hun var 9 måneder gammel og pludselig nu begynder at vågne op, smågræde, klynke osv. i søvne, så kunne det tyde på at hun måske ikke er helt rask og at I derfor skulle få tjekket hendes ører. Det kunne også være at hun har kindtænder der bryder frem eller at hun måske har blærebetændelse ... Børn kan have ondt mange forskellige steder.
Når det er sagt, så har hun også en alder lige nu, hvor hun begynder at få lidt bevidsthed om at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Det vil ofte give lidt ro om natten, netop fordi hun ved at I er der og derfor ikke føler sig forladt og alene, men nogle gange så ser man, at det påvirker til ekstra drømmeaktivitet og man kunne forestille sig at hun måske lige nu drømmer om at blive forladt, at blive væk fra jer. Hendes søgning mod jer og hendes tydelige behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed kunne derfor godt handle om at hun stille og roligt er bevidst om at hun kan "blive væk" fra jer ... Dette kan naturligvis forstærkes af at hun om dagen også er i vuggestue og at I derfor er adskilt lige nu.
Jeg tænker at det vil være en rigtig god idé at I arbejder på at fylde hendes mor- og far depot godt op i løbet af dagen, så hun på den måde har noget at tære af, når I er adskilt. Giv hende så mange kys, knus, fysisk kontakt og nærhed, som I har mulighed for. Brug lidt ekstra tid på sengekanten, når hun puttes og indfør også gerne en godnatbamse. De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de tager en bamse til sig og det kunne være en rigtig god idé at introducere denne nu. Den vil hun også kunne have med sig, når hun skal sove ude og hun vil kunne trøste og berolige sig med den om natten, når I sover ved siden af - den kan altså stille og roligt fungerer som en substitut for jer.
Sørg også for at hun får mange gode måltider dagen igennem, da det har stor betydning for både hendes humør og søvn. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er med til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Sørg for at hun får et godt mellemmåltid om eftermiddagen, når I kommer hjem fra vuggestue. Giv hende også gerne lidt "før aftensmad" og efter aftenbadet og inden sengetid kan det være en idé at indføre en godnatgrød og hvis ikke hun kan spise dette, så prøv med en banan.
Undgå så vidt muligt saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker. Jeg ved at det kan være svært, når der også er en storesøster, men det kan have betydning for overskuddet og humøret og faktisk også søvnen ...:)
At I har skiftet gulv tror jeg ikke er årsagen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske