Svar: Græder i søvne
5. september 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre at du har min "gamle bog om søvn". Det er rigtigt at der er kommet en ny version og i den beskriver jeg faktisk børn i 13-14 måneders alderen, fordi mange forældre oplever søvnproblemer der ... :)
På samme måde som børn i 8-10 måneders alderen gennemgår en stor udvikling både motorisk og mentalt, så sker det igen i 13-14 måneders alderen. Man kan tale om en separations-gentilnærmelsesfase, hvor barnet på den ene side vil selv, øver sig i at være på egen hånd, men også klynger sig ekstra og viser stort behov for at have sine voksne nær.
Din datter har lige nu ekstra meget behov for at se dig, for at vide, at du er der - også når du er ude af syne. Og netop når hun også er startet i vuggestue og derfor er væk fra dig i løbet af dagen, så er behovet for at have dig i nærheden, når I er sammen, større. Jeg plejer at sige at forældredepotet skal fyldes op, når I er sammen. På den måde har hun noget at tære af, når I er adskilt. Derfor skal du prioritere at være hos hende om aftenen, bruge tid på putningen, give hende masser af kys, kram og knus, så hun rent fysisk mærker at du stadig er der.
Gemmeleg kan være en god leg i denne alder og du kan prøve at lave små situationer, hvor I skal lede efter hinanden. Sig små lyde, så din datter får en fornemmelse af at du er der, selvom hun ikke kan se dig og at I kan gå efter lydene. I forældre kan skiftes til at gemme jer og så sammen med jeres datter finde den anden - en slags lyt og søg. I kan også i hverdagen være opmærksomme på at spørge efter den anden f.eks. "hvor er far henne? skal vi finde far?" eller lignende og så tage hende med ind i rummet, hvor far er - I kan kalde på ham osv. så hun på den måde får en bevidsthed om at far er der selvom han er ude af syne.
Den motoriske uro skyldes at hun øver sig om dagen og også når hun sover. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra og har derfor brug for din hjælp til stillingsskift i løbet af natten. Det er helt okay og der er tale om en periode. I takt med at hun lærer sig at gå, rejse sig sætte sig osv. og mestrer dette rigtig godt om dagen, så vil hun også kunne det i søvne om natten, men lige nu er det naturligt svært for hende.
Det vil naturligt også være sådan at hun drømmer rigtig meget, for alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når hun sover. Derfor vil hun godt kunne ligge og småklynke, virre med hovedet osv. i løbet af natten, - men hun gør det i drømme og derfor skal hun som udganspunkt ikke tages op, men hjælpes videre i søvnen, hvor hun ligger. Det kan nogle gange hjælpe at kærtegne lidt, sige "ssh-ssh" eller lignende som er beroligende ord hun kender. Det kan være en idé at introducere en puttebamse nu, som hun kan berolige sig med og komme videre i søvn med i løbet af natten.
Du skal naturligvis, som du også er, være opmærksom på at hun ikke græder fordi hun har ondt. Netop ved start i vuggestue, så får mange børn infektioner og hun kan f.eks. godt have ondt i ørerne. Hun kan også have ondt for tænder.
Men der kan også være tale om alder og udviklingsfase lige nu - Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" ... :)
Denne fase holder ofte op omkring 15-16 måneders alderen, så er der atter ro på indtil 18-20 måneders alderen, hvor der så ofte kommer en urolig periode igen.
Håber at du hermed er beroliget lidt og også hjulpet lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske