Svar: Dagsrytme
5. september 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Når jeg ser din plan for dagen, så lyder det som om at jeres datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og nu også er igang med mad, der har lidt mere bid og som giver lidt mere tyggemodstand. Det er rigtig godt.
Jeg kan dog også se, at du ammer rigtig meget og der er for mig at se ingen tvivl om at det er jeres datters antal af amninger, som påvirker hendes indtag af mad. Derfor er det vigtigt at du nu får sat antallet af amninger ned.
Det vil være meget passende, at du nu ammer fire gange i døgnet og disse amninger kan meget fint ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og ja - hun vil få sit behov dækket fint med disse amninger, også selvom du nogle gange oplever at hun dier kortvarigt :) Hendes væskebehov dækkes derudover af vand fra en kop, hvilket hun jo også lyder til at være glad for :)
Når hun bliver 8-9 måneder, så skæres der ned til 3 amninger i døgnet og når hun bliver 10 måneder vil det være passende at amme to gange i døgnet. Så det er på den måde en gradvis nedtrapning og det starter som sagt nu :)
En plan for dagen lavet ud fra din nuværende plan, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød eller speltgrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Sen formiddag 10: kan her tilbydes lidt brød- og frugthapsere som nu, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30-13
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes evt. til powernap og må godt ammes lidt herinden, hvis du skønner at hun lige nu har brug for det. På sigt vil denne lur sandsynligvis helt springes over og det samme vil amningen. Det er dog bedre at amme lidt her og så springe amningen midt nat over .. :)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden, det kan f.eks. være rigtig god med forskellige risretter nu. Må også gerne få kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, det der kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående dagsplan giver lidt idé til hvordan I kan komme videre hos jer og hvad du kan forvente lige nu :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske